Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:3194 (2022-2023) Innlevert: 20.09.2023 Sendt: 20.09.2023 Besvart: 28.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Frank Edvard Sve (FrP): Regjeringspartiene har ivrig snakket om behovet for å nedskalere veiprosjekt og gjenbruke mer av eksisterende veier når nye skal bygges. Hvilke veiprosjekt har regjeringen implementert dette i praksis foreløpig, og hvilke veier planlegger regjeringen å gjøre det på fremover?
Jon-Ivar Nygård: Jeg vil innledningsvis vise til at Samferdselsdepartementet nettopp har gjort noen endringer av veinormalene som vil kunne bidra til mer vei for pengene, reduserte arealinngrep og lavere utslipp av klimagasser. Endringene innebærer blant annet at det åpnes for å bygge 2/3-feltsvei på veistrekninger med årsdøgntrafikk (ÅDT) opptil 15 000 biler. Dersom ÅDT overstiger 15 000 skal det bygges 4-feltsvei. Innslagspunktet for 4-feltsvei har frem til nå vært på ÅDT 12 000. Departementet åpner i tillegg for mer gjenbruk av eksisterende vei ved utbyggingsprosjekter. Dette innebærer blant annet at det blir mulig å bygge motorveier med fartsgrense 100 km/t og 90 km/t, i tillegg til dagens dimensjonerende fartsgrense som er 110 km/t. Endringene er fundert på faglige innspill fra Statens vegvesen og det er gjennomført offentlig høring av endringene.Statens vegvesen har flere utbedringsstrekninger i sin portefølje. Det å se større og mindre tiltak i sammenheng over en lengre strekning gir mer effektiv gjennomføring av tiltakene og reduserer tidsulempene for trafikantene mens arbeidet utføres. Utbedringsstrekningene kan bestå av bygging av ny vei, mindre utbedringstiltak og vedlikehold. Rv. 3 Østerdalen og E16 Fagernes-Øylo er eksempler på slike strekninger. I de store utbyggingsprosjektene gjenbrukes hele eller deler av eksisterende vei der det er mulig og formålstjenlig.I hele plan- og byggefasen gjennomføres det optimalisering av prosjektene med sikte på å redusere kostnader, tilpasse veglinje til lokale forhold, ta hensyn til natur og miljø og redusere arealbruk. Det tas særlig hensyn til beslag av dyrket jord, sårbare naturmiljøer og beregnet klimagassutslipp.Noen eksempler på prosjekter i planfase der det jobbes med slike optimaliseringer i Statens vegvesen er:• På E18 Retvedt-Vinterbro er planlagt fartsgrense justert fra 110 km/t til 100 km/t, vegbredde er redusert fra 4-felt til «smal 4-felt,» og det er lagt opp til gjenbruk av eksisterende kryss på E18/E6 på Vinterbro. Endringene reduserer arealinngrep, utslipp av klimagasser og kostnader. Målsetningen om redusert reisetid for personer og gods fra Indre Østfold til Oslo opprettholdes. • E134 Saggrenda-Elgsjø planlegges både for «smal 4-felt» og 2/3-felt. Gjeldende reguleringsplaner er hovedsakelig basert på «smal 4-felt», med noe 2-felts veg i hver ende. Det vurderes nå om hele prosjektet heller skal realiseres som en 2/3-felts veg med noe lavere fartsgrense (90 km/t). Det er ikke aktuelt å gjenbruke eksisterende veg på denne strekningen, men dagens veg vil bli liggende som en omkjøringsveg/beredskapsvei.• E39 Hordfast (tre delstrekninger i ulik planfase). Planleggingen legger både 110 km/t og 100 km/t til grunn. Fartsgrense 100 km/t gir en større fleksibilitet i valg av veglinje. Det forutsettes lav grad av gjenbruk av eksisterende veg. Eksisterende veg blir omklassifisert og får funksjon som omkjørings-/beredskapsvei.• E10 Fiskebøl-Nappstraumen og Nappstraumen-Å. Utbedring av veg og skredsikring gjennomføres etter prinsippet med «design-to-cost». Det legges opp til høy grad av utnyttelse av eksisterende vei.Nye Veier opplyser at selskapet i oppstart av arbeidet med en strekning gjennomfører analyser av hvilke problem utbyggingen skal løse og deretter hvilke tiltak som er riktige for å løse disse problemene. Gjenbruk av eksisterende vei er del av disse vurderingene. Samfunnsøkonomiske analyser av ulike alternativer er sentralt i arbeidet med å finne fram til tiltakene som er best for samfunnet.På strekningen E6 Ulsberg–Melhus har Nye Veier bygget syv kilometer firefelts motorvei fra Kvål til Melhus med en lavere standard ved fravik fra veinoramlene (smal firefelt). Sammenlignet med full standard kan slik vei bygges til lavere kostnad og med mindre klimagassutslipp og naturinngrep. Fartsgrensen er 110 km/t og veien åpnet for trafikk i juni 2022. På strekningen E39 Lyngdal vest–Ålgård anbefaler Nye Veier i forslaget til detaljregulering for Lyngdal vest–Kvinesdal delvis gjenbruk av eksisterende E39 over Kvinesheia. Anbefalingen innebærer at om lag en fjerdedel, tilsvarende sju km, av veien på delstrekningen gjenbrukes.Nye Veier har i sitt svar på prioriteringsoppdraget til Nasjonal transportplan 2025–2036, beskrevet mulige endringer på flere strekninger som gir økt oppnåelse av målene for transportsektoren blant annet:• E6 Åsen–Steinkjer og E6 Øyer–Otta foreslås nedskalert fra helhetlig utbygging til utbygging av delstrekninger som løser de viktigste utfordringene på strekningene. Endringene er anslått å redusere utbyggingskostnadene med over 14 mrd. kroner og redusere klimagassutslipp og naturinngrep vesentlig.• På strekningene E18 Tvedestrand–Bamble og E18 Grimstad-Arendal ble det i 2019 vedtatt kommunedelplan for hele strekningen med stort beslag av urørte naturområder. Selskapet arbeider nå med en annen løsning for strekningen som i stor grad gjenbruker dagens E18-trasé.Ut over dette peker selskapet på flere andre strekninger hvor delstrekninger på dagens vei har en restlevetid som kan utnyttes. Om dette blir aktuelt vil avklares i selskapets videre arbeid med strekningene.