Sofie Marhaug (R): Hvilke grep vil regjeringa ta for å gi produsentene mer ansvar for varighet, kvalitet og klageadgang på produkter, for å kompensere for forslaget deres om å skyve regningen over på forbrukere?
Begrunnelse
Den 1. oktober gikk høringsfristen ut for endring av forbrukerklageforskriften – gebyr og verdigrenser. Departementet foreslår å innføre gebyr for forbrukere som klager på en vare til Forbrukertilsynets tvisteløsning på kr 1 500 og samtidig en verdigrense på 5 000 kroner for videre behandling Forbrukerklageutvalget. Forslaget har høstet kritikk, både fra forbrukerrådet og miljøorganisasjoner. Grunnen er at dette i praksis sender et signal til både forbrukere og produsenter om at varer til verdier under hhv. 1 500,- og 5 000,- ikke er noe poeng å klage på. For forbrukere er dette en svekking av klageretten, som særlig vil ramme forbrukere med lave inntekter. Midt i en forskjellskrise, der alt blir dyrere, kan det virke som om regjeringa ikke forstår at varer til både 1 500,- og 5 000,- kroner er dyre varer for mange mennesker. Det er trist.
Fremfor å sette verdigrenser på klageadgang, kunne regjeringa gitt produsentene mer av ansvaret for å finansiere tvisteløsninger. Det vil også gi produsentene et ekstra insentiv for å produsere varer som har god holdbarhet og lett lar seg reparere, noe som virkelig trengs i den klima- og miljøkrisen vi står midt oppe i.