Mona Fagerås (SV): Hva vil statsråden gjøre for å snu den negative trenden i bruken av og satsingen på jernbanen på Sørlandet, og hvordan vil statsråden sikre at klimautvalgets rapport blir en vesentlig del av transportplanleggingen fremover?
Begrunnelse
Onsdag 1. november kunne vi lese på NRK Sørlandet om professor Anders Langeland som mener Sørlandsbanen står i fare for nedleggelse. De siste ti årene har antallet passasjerer blitt redusert med en tredjedel. Samtidig har det blitt bygget stadig mer sammenhengende motorvei på Sørlandet. Dette har forkortet reisetiden betraktelig for bilister. Passasjerene langs sørlandsbanen opplever at punktligheten er blitt så upålitelig at de ikke lenger tørr å forholde seg til toget når de skal reise fra sted til sted. Dette har selvsagt ført til at passasjertallet er gått ned. For å øke punktligheten ønsker nå Jernbanedirektoratet å redusere antall stopp på distriktsstasjonene, noe som vil redusere attraktiviteten til toget ytterligere. Dette må sees i sammenheng med at regjeringen gang på gang prioriterer vei over jernbane.
Regjeringens nedsatte klimautvalg lanserte nylig «NOU 2023:25: omstilling til lavutslipp». Utvalget peker blant annet på at:
«Det er en høy grad av stiavhengighet i transportsystemet, både på samfunnsnivå og for enkeltpersoner. Stiavhengighet skapes gjennom den infrastrukturen som eksisterer og fungerer […], Dersom det blir bygget ut gode veier, og ikke jernbane, gjør dette at transporten i større grad blir basert på veisystemet».
Videre sier utvalget at for å omstille transportsystemet til lavutslipp er det sentralt å «[…]flytte det som kan flyttes til transport med lavere ressurs- og energiforbruk og utslipp[…]». For å omstille Norge til et lavutslippssamfunn er det vesentlig å planlegge for at miljøvennlig transport må bli mer aktuelt alternativ når folk velger fremkomstmiddel. Utviklingen på Sørlandet går altså i helt feil retning – bort fra målet om reduserte utslipp og mot en større stiavhengighet med personbilen som viktigste fremkomstmiddel.