Ingrid Fiskaa (SV): Rutetilbodet på Jærbanen er planlagt redusert frå 10. desember.
Kva er kunnskapsgrunnlaget for å nekta passasjerar å ta regiontoget mellom Bryne og Stavanger?
Begrunnelse
Go-Ahead og Bane Nor har nyleg annonsert ny ruteplan som skal gjelda frå 10. desember. Dei annonserte endringane er færre lokaltog, lengre planlagt reisetid på fleire avgangar og ein ny regel der reisande mellom Bryne, Sandnes, Jåttåvågen og Stavanger ikkje lenger kan ta regiontoget til og frå arbeid. Endringane vil i sum innebera ein kraftig reduksjon av togtilbodet for pendlarar på strekninga mellom Bryne og Stavanger.
Bane Nor grunngir endringane med at meir trafikk på jernbanen har ført til fleire forseinkingar og innstilte avgangar, og at reduksjonen i tilbodet skal gi meir punktlege tog. Forklaringa på auken i forseinkingar er vel snarare eit stort etterslep på vedlikehald, manglande prioritering av jernbanen samanlikna med motorvegbygging, og oppsplittinga av jernbanesektoren i ei rad ulike selskap som gjer samarbeid vanskelegare. Manglande vedlikehald på toga gjer at mange tog køyrer med redusert kapasitet.
Men dersom ein skal ta Bane Nor si grunngiving på alvor, er det ikkje opplagt at å hindra passasjerar i å ta regiontoget vil ha den ønska effekten. Regiontoga stoppar på dei same stasjonane uansett, og tida det tar for erfarne pendlarar å gå av og på samanlikna med langvegsfarande med mykje bagasje, er truleg minimal. Derimot vil det å pressa fleire passasjerar inn på færre lokaltog kunna føra til fleire forseinkingar.
Bane Nor og Go-Ahead har så langt ikkje lagt fram forsking eller undersøkingar som kan underbygga påstanden om at det å nekta passasjerar på nokre få stasjonar å bruka regiontoget vil føra til meir punktlege tog. I staden for å skulda på passasjerane for at toga ikkje går på tida, bør ressursane brukast på å rusta opp tog og jernbane.