Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:502 (2023-2024) Innlevert: 21.11.2023 Sendt: 22.11.2023 Besvart: 27.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): I jernbanesektorens svar på prioriteringsoppdraget til NTP står videre utvikling av regiontogtilbudet på Østfoldbanen oppført. Hvilke konkrete prosjekter ser man for seg, og kan disse være i veien for full utbygging av dobbeltspor i ytre InterCity?
Jon-Ivar Nygård: I tillegg til effektpakken for 2 tog i timen til Fredrikstad foreslår Jernbanedirektoratet og Bane NOR i prioriteringsoppdraget til NTP at det planlegges videre for innføring av to etasjers-tog i trafikk på Østfoldbanen, slik at det kan tilbys en økning i kapasitet om bord på dagens rutetilbud for regiontogtrafikken. Dersom nye tog bestilles, og det gjøres nødvendige tilpasninger i infrastrukturen så raskt som mulig, vil de første togene kunne settes i trafikk fra 2030. Parallelt med tilbudsutvikling og eventuell innføring av nye tog, foreslår Jernbanedirektoratet og Bane NOR også at det bør planlegges for videre utvikling av Østfoldbanen. Dette innebærer å finne andre og mer kostnadseffektive løsninger enn full utbygging av dobbeltspor til Halden, men med sikte på en forbedring i togtilbudet til og fra Halden, over grensen til Sverige og for godstog.Jernbanedirektoratet og Trafikverket leverte nylig Mulighetsstudie Oslo–Gøteborg. I denne skisseres mulige løsninger for videre tilbudsforbedringer, som kan realiseres i trinn. Det fremgår av mulighetsstudien at løsninger i tidlige trinn ikke vil komme i veien for et dobbeltspor hele veien til Halden (og videre over grensen til Gøteborg), dersom dette skulle bli aktuelt igjen i fremtiden. Samferdselsdepartementet vurderer nå innspillene fra transportvirksomhetene i sitt arbeid med NTP 2025-2036 og vil der komme med sin tilrådning for videre utvikling av jernbanetilbudet også på Østfoldbanen.