Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:531 (2023-2024)
Innlevert: 26.11.2023
Sendt: 27.11.2023
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 04.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvor mye hadde bilistene spart / mer frigjort til vei om man erstatta bompenger med skattefinansiert veibygging?

Begrunnelse

Regjeringen setter i 2023 ny bompengerekord. Bompenger er en dyr måte å finansiere veibygging på da hver femte krone går til finanskostnader, administrasjon og innkreving. Skatteinnkreving er mer effektivt der mer av pengene går til formålet. Ved å finansiere veibygging over statens budsjetter kunne bilistene fått enten mer vei for pengene eller man kunne spart bilistene / skattebetalerne for sløsingen det er med dyr innkreving, administrasjon av parallelle system osv.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bompenger er en viktig finansieringskilde ved veiutbygging. Når det bygges veier med delvis bompengefinansiering, tar bompengeselskapene opp lån og stiller midlene til disposisjon for utbygging av veiprosjektene. I 2022 stilte bompengeselskapene 12,3 milliarder kroner til disposisjon, og for 2023 er prognosen at bompengeselskapene vil stille 20,5 milliarder kroner til disposisjon. Uten slike bidrag fra bompengeselskapene ville veiutbygging vært avhengig av de årlige rammene i statsbudsjettet. Bompengefinansiering bidrar dermed til at flere prosjekter blir realisert. All bompengefinansiering på offentlig vei er initiert og vedtatt av lokale myndigheter, dette er ikke noe som staten pålegger.
Det vil alltid være kostnader forbundet med både skatte- og bompengeinnkreving. Drifts- og finansieringskostnadene til bompengeselskapene utgjorde i 2022 hhv. 1 036 millioner kroner og 1 013 millioner kroner. Samlet utgjorde dette om lag 16 pst. av de totale bompengeinntektene i 2022. Dette er en reduksjon sammenlignet med 2021, noe som skyldes større reduksjoner i lønns- og administrasjonskostnader og innkrevingskostnader.
Bompengeinnkreving innebærer låneopptak og rentekostnader. Det betyr ikke nødvendigvis at bruk av bompenger er mindre kostnadseffektivt enn prioritering over statsbudsjettet. Det er også kostnader forbundet med skatteinnkreving.
Bompenger er viktig for samferdselssektoren i Norge – både som en kilde til finansiering av prosjekter, og som et trafikkregulerende virkemiddel i byområdene. Bompengeinnkreving sikrer også at de som har nytte av et prosjekt, skal være med på å betale.