André N. Skjelstad (V): Vil statsråden ta initiativ overfor Norske Tog AS for å få dem til å få gjort deler av vognene på Jærbanen om til sykkelvogner under midtlivsoppgradering?
Begrunnelse
Jærbanen trafikkeres av 12 togsett med italienske type 72-tog som nærmer seg 20 år gamle. Disse togene skal de neste årene få en midtlivsoppgradering. Når togene kommer tilbake er de både mer moderne og pålitelige, og klare for mange flere år i trafikk.
Jærbanen er populær og er med over 5 millioner reisende årlig det største togmarkedet i landet utenfor Oslo. Den strekker seg fra Stavanger sentrum i nord til Egersund i sør og fungerer som et komfortabelt og relativt pålitelig reisemiddel for innbyggere i regionen både til hverdag og fest. Sykkel er et annet populært og effektivt transportmiddel, spesielt på korte avstander og i by er sykkel en sterk konkurrent til bilen.
Sykkelvogn på toget kombinerer to populære transportmidler. På tog i Danmark, Tyskland, Nederland og flere andre land er det etablert vogner som er tilrettelagt for sykkel. Togreisende kan da sykle til togstasjonen, ta meg seg sykkelen på toget og sykle videre når toget er fremme ved stasjonen. Ved å kombinere sykkel med tog, kan man dra nytte av togets hastighet og sykkelens smidighet for å komme raskt fram.
Sykkelvogn vil tilgjengeliggjøre toget for enda flere. Sykkelvogn på toget kan klargjøres enkelt ved å erstatte noen av de vanlige setene med sykkelstativer. Ettersom alt innholdet i vognene nå uansett skal oppgraderes er dette en god mulighet til å få gjort noe med dette nå.
Å legge til rette for mer sykkel på tog vil støtte opp under to viktige mål, både for klima og næringsutvikling. Å gjøre det mulig for enda flere å reise kollektivt på jobb vil bidra til å nå nullvekstmålet, og å gi flere tilgang til sykkelopplevelser på Jæren vil støtte opp under reiselivssatsingen der.
Jæren er godt tilrettelagt for helårssykling. Det flate og sykkelvennlige jærlandskapet strekker seg rundt store deler av Jærbanen med noen kuperte unntak lengst nord og sør på strekningen.