Svar
Jan Christian Vestre: Konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen er utfordrende, med få aktører i detaljist-, grossist og leverandørleddet. Få nye aktører etablerer seg og enda færre lykkes. Norske forbrukere møter fremdeles høyere priser og mindre utvalg i butikkhyllene enn forbrukere i våre naboland. Mangel på konkurranse kan medføre at bedriftene blir mindre effektive og innovative og føre til høyere priser og dårligere utvalg for forbrukerne.
Regjeringen er derfor opptatt av at det skal være effektiv konkurranse i dagligvarebransjen, og prioriterer arbeidet med å styrke konkurransen svært høyt. Regjeringen har iverksatt historisk mange tiltak for å bedre konkurranseforholdene, noe som kommer til uttrykk i regjeringens tipunktsplan for dagligvaremarkedet.
EMV og vertikal integrasjon kan ha ulike virkninger for konkurransen, priser og utvalg. Det er nettopp på grunn av usikkerheten om virkningene, at vi har innhentet rapportene fra Samfunnsøkonomisk Analyse (SØA) for å få et bedre kunnskapsgrunnlag. På oppdrag for Nærings- og fiskeridepartementet har SØA utredet omfanget og virkningene av EMV og vertikal integrasjon på konkurranse, priser og utvalg i verdikjeden for mat og dagligvarer. Utredningene inngår i regjeringens tipunktsplan, og følger opp flere av Stortingets vedtak om EMV, vertikal integrasjon, lønnsomhet og selskapsstrukturer.
Spørsmålet om hvorvidt vertikale bindinger, som EMV og vertikal integrasjon, er positivt eller negativt for konkurransen og forbrukerne kan ikke besvares entydig ja eller nei. Virkningene vil sannsynligvis variere mellom ulike varekategorier. Den sterke vertikale integrasjonen kombinert med den sterke konsentrasjonen i markedet i Norge kan imidlertid gi grunn til bekymring. Hovedkonklusjonen i SØAs rapport er at EMV og vertikal integrasjon har hatt positive virkninger på konkurransen i det norske dagligvaremarkedet og for forbrukernes valgmuligheter. SØA påpeker at det likevel kan oppstå uheldige virkninger på lengre sikt, men at sannsynligheten for dette reduseres så lenge det er tilstrekkelig konkurranse mellom handelsaktørene. En uheldig virkning kan være at det blir vanskeligere for nye handelsaktører å etablere seg.
På dagligvareseminaret 15. desember 2023, hvor også Stortinget var invitert og flere stortingsrepresentanter var til stede, presenterte jeg tre nye tiltak som gjelder EMV og vertikal integrasjon:
1. Overvåke utviklingen av EMV og de andre merkevarekategoriene.
2. Overvåke utviklingen i selskapsstrukturene hos de største dagligvarekjedene.
3. Vurdere nye bestemmelser i lov om god handelsskikk om hvilke krav aktørene kan stille til hverandre i forhandlinger.
Overvåking av utviklingen i de fire merkevarekategoriene som inngår i SØAs rapport, EMV, tilknyttede merkevarer, leverandørenes merkevarer og generiske varer, vil kunne bidra til å avdekke eventuelle uheldige endringer i bruken av EMV og vertikal integrasjon, som kan gi grunnlag for ytterligere tiltak. Vi vil i tillegg følge med på utviklingen i og omfanget av vertikal integrasjon gjennom å overvåke endringer i selskapsstrukturene hos de største dagligvarekjedene.
På dagligvareseminaret ble bransjen og andre aktører invitert til å gi skriftlige innspill til rapportene om EMV og vertikal integrasjon innen 12. januar. Vi har mottatt innspill fra Virke Dagligvare, NorgesGruppen, Forbrukerrådet, Coop og NHO service og handel.
Jeg kan forsikre representanten om at Nærings- og fiskeridepartementet har igangsatt arbeidet med de tre tiltakene som ble presentert 15. desember 2023. Departementet vurderer de skriftlige innspillene som har kommet til SØA-rapportene og hvordan de kan hensyntas i det videre arbeidet. Departementet vurderer videre hvordan overvåkingen av EMV og vertikal integrasjon skal gjennomføres, hvor ofte og av hvem. Overvåkingen vil kreve ressurser hos dagligvarekjedene for å levere data og ressurser til å bearbeide dataene hos myndighetene.
Når det gjelder spørsmålet om det er behov for endringer i kravene til aktørenes gjennomføring av forhandlinger i lov om god handelsskikk vil dette utredes og eventuelt fremmes for Stortinget på vanlig måte. I dette arbeidet vil departementet involvere Dagligvaretilsynet, som håndhever av lov om god handelsskikk.
Konkurransetilsynet gjennomfører for tiden en studie av marginer og lønnsomhet. Som en del av undersøkelsen skal tilsynet kartlegge priser og marginer for kjedenes egne merkevarer og sammenligne disse med prisene og marginene for uavhengige merkevarer. Når Konkurransetilsynets undersøkelse av priser og marginer foreligger, vil jeg vurdere behovet for ytterligere tiltak rettet mot EMV og vertikal integrasjon. En slik vurdering vil også være basert på innspill vi mottok fra aktører på dagligvareseminaret, samt skriftlige innspill som oversendes i etterkant.
Konkurransetilsynet har siden 2021 hatt et tettere tilsyn med vertikal integrasjon og vertikale bindinger som kan svekke konkurransen i dagligvarebransjen. Vertikal integrasjon, EMV og konsentrasjon av kjedemakt står sentralt i tilsynets dagligvaresatsing. I 2022 utvidet tilsynet opplysningsplikten i dagligvaremarkedet, slik at de fire største dagligvarekjedene må opplyse om alle fusjoner, oppkjøp og minoritetserverv.
Det har gått relativt kort tid siden jeg presenterte de tre nye tiltakene på dagligvareseminaret 15. desember 2023. Det er derfor for tidlig å si når tiltakene vil være gjennomført. Jeg kan forsikre om at jeg er utålmodig på forbrukernes vegne. Det finnes imidlertid ikke en rask og enkel løsning på konkurranseutfordringene i dagligvaremarkedet, og det er viktig at vi har et godt faktagrunnlag og gjør grundige vurderinger slik at vi ikke risikerer å svekke konkurransen i stedet for å styrke den.
Jeg er derfor opptatt av å gjøre et grundig arbeid, slik at vi kommer frem til gode tiltak som bidrar til tøff konkurranse til det beste for forbrukeren. Som omfanget og bredden av tiltakene i vår tipunktsplan illustrerer, er konkurranseutfordringene i dagligvarebransjen komplekse og sammensatte. Alle tiltakene vi vurderer, omfatter kompliserte problemstillinger og krevende vurderinger. I sum mener jeg at tiltakene over tid vil kunne bidra til mer konkurranse, lavere priser og bedre utvalg i dagligvarebransjen.