André N. Skjelstad (V): I lys av togavsporingen og Ofotbanens store betydning for næringslivet og beredskapen.
Hva har statsråden foretatt seg for å sikre at Ofotbanen åpner så fort som mulig, og vil statsråden prioritere dobbeltspor på Ofotbanen i lys av den nye sikkerhetssituasjonen vi står oppe i og betydningen denne jernbanestrekningen har for næringslivet, i ny NTP som legges fram i mars?
Begrunnelse
Et tog med jernmalm sporet av Ofotbanen 17. desember, og siden har togstrekningen vært stengt. To utredninger som ble lagt fram i fjor viste at Ofotbanen er av stor betydning for næringslivet og for sikkerhet og beredskap, særlig i lys av den nye sikkerhetspolitiske situasjonen etter at Finland og snart Sverige er med i NATO.
Begge disse rapportene, samt BaneNORs innspill til prioriteringene i ny Nasjonal transportplan for 2025-2036, fremhever at dobbeltspor på denne strekningen bør prioriteres når man skal satse videre på jernbanen i Nord-Norge.
Avsporingen som skjedde på Ofotbanen i desember førte til store skader på strekningen, og banen forventes ikke åpnet før i månedsskiftet januar/ februar.