Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1007 (2023-2024)
Innlevert: 24.01.2024
Sendt: 24.01.2024
Besvart: 30.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I transportvirksomhetenes forslag til prioriteringer i byområdene i NTP 2025-2036 er bybanen til Åsane inne med oppstart fra 2030.
Hva er kostnaden ved å fremskynde oppstarten til første seksårsperiode?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I transportvirksomhetenes svar på prioriteringsoppdraget til Nasjonal transportplan 2025-2036 er det gitt vurderinger og anbefalinger innenfor tre ulike beregningstekniske rammer. I den første leveransen fra transportvirksomhetene fra 31. mars 2023 ble det foreslått oppstart av bybane til Åsane sent i første seksårsperiode (2030) innenfor det høyeste rammenivået (rammenivå 3). Transportvirksomhetene leverte sine oppdaterte vurderinger og anbefalinger 3. oktober 2023. I denne leveransen ble oppstart foreslått forskjøvet til 2033 innenfor rammenivå 3.
I leveransen fra 31. mars 2023 redegjorde transportvirksomhetene for at det er tydelig avhengighet mellom prosjektet E39 Fløyfjelltunnelen nord og bybane til Åsane. For å frigjøre traséen for dagens E39 til bybanen, er det en forutsetning at Fløyfjelltunnelen nord bygges ut før anleggsarbeidene for bybanen kan starte opp. Videre må dagens Fløyfjelltunnel (Fløyfjelltunnelen sør) oppgraderes for at kravene i tunnelsikkerhetsdirektivet skal kunne overholdes. Statens vegvesen har vurdert det som hensiktsmessig å gjennomføre byggingen av Fløyfjelltunnelen sør og Fløyfjelltunnelen nord som ett prosjekt. For å gjennomføre planlegging, ekstern kvalitetssikring (KS2) og forberedende arbeider vurderte Statens vegvesen i leveransen fra mars i fjor at Fløyfjelltunnelen tidligst kan ha byggestart i 2027. På grunn av avhengigheten mellom prosjektene kan bygging av bybanen til Åsane dermed ikke startes opp før tidligst i 2030. Jeg er kjent med at det pågår vurderinger lokalt av om det er mulig å starte byggingen av bybanen tidligere, men dette må det ses nærmere på.
Kostnadene knyttet til bybanen til Åsane er foreløpig usikre. Jeg er kjent med at det lokalt pågår en prosess med ekstern kvalitetssikring av bybaneprosjektet, og vurdering av trasevalg. Etter at transportvirksomhetene leverte sine faglige anbefalinger har lokale myndigheter i Bergen besluttet å gjennomføre en utredning av tunnel som alternativ til trase over Bryggen. Saken skal etter planen behandles i bystyret i 2025. Dette vil kunne påvirke framdrift og kostnader, og det øker usikkerheten rundt prosjektet.
Regjeringen vurderer transportvirksomhetenes faglige vurderinger og høringsinnspill fra regionale og lokale myndigheter i arbeidet med ny Nasjonal transportplan, og kommer tilbake til dette ved framleggelsen av meldingen til våren.