Sylvi Listhaug (FrP): Kan utenriksministeren forklare hvorfor Norge tilsynelatende har en annen holdning, og hva som eventuelt skal til for at regjeringen stanser overføringene?
Begrunnelse
UD fremholder at palestinsk skolepensum har blitt bedre, og at det er en pågående dialog om dette med palestinske selvstyremyndigheter. Samtidig viser uttalelser fra EU-organer at dette er en særnorsk holdning.
Den tyske rapporten om skolebøkene (fra Georg Eckert Institute) bekreftet at det er antisemittisme, dehumanisering av israelere og voldsforherligelse i de palestinske skolebøkene. Rapporten sier at det ser ut til å være forbedringer i nytt pensum. Dette mener organisasjonen Impact-SE, som jevnlig ser gjennom det palestinske undervisningsmateriellet, ikke stemmer.
Det norske utenriksdepartementet ser ut til å mene at pensum har blitt forbedret, og tidligere Utenriksminister Huitfeldt skriver i svar på skriftlig spørsmål (24. mai 2023) at "vi fortsetter dialogen med Den palestinske selvstyremyndigheten for å bidra til ytterligere fremgang og utvikling av palestinsk skolepensum." Hun sier også i svaret sitt at holdninger hos palestinske skolebarn også formes av den pågående okkupasjonen.
Imidlertid ser det ut til at EU har kommet til en noe annen konklusjon enn norsk UD. En uttalelse fra Europaparlamentet 4. mai 2022 "beklager dypt at det problematiske og hatefulle materialet i palestinske skoletekstbøker fremdeles ikke har blitt fjernet, og er bekymret for at det fremdeles ikke har lykkes å handle effektivt mot hatprat og vold i skolebøker og særlig i de nypubliserte studiekortene." En resolusjon fra Europaparlamentet 14. desember 2022 "fordømmer sterkt hatprat, vold og antisemittisme som fortsatt finnes i utdanningspensumet til den palestinske selvstyremyndigheten."
I følge en tweet datert 14. juni 2022 fra Oliver Varhelyi, EU-kommissær som er ansvarlig for forbindelser til EUs naboland, vil Kommisjonen finansiere en studie til om palestinske skolebøker. Varhelyi understreker at EU har ingen toleranse for antisemittisme, oppfordringer til hat og vold, og at tekstbøker som ikke er i full overenstemmelse med UNESCOs standarder undergraver fred og sameksistens, og har ikke noe i et klasserom å gjøre.
I en skarp kontrast til dette synes Utenriksdepartementets linje å være at det ikke er så farlig med hat i skolebøkene så lenge palestinske skolebarn opplever vold utenfor skolen, og at så lenge det er en dialog rundt dette kan finanseringen holde frem.