Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1654 (2023-2024)
Innlevert: 03.04.2024
Sendt: 04.04.2024
Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I regjeringens forslag til NTP ligger det ikke inne midler til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen.
Hva vil det koste å gjennomføre utbygging av disse krysningssporene i hhv. 1. og 2. seksårsperiode i NTP 2025-2036?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringens plan er å øke kapasiteten på Ofotbanen, slik at forholdene legges enda bedre til rette for malmtransporten og persontrafikken i tiden fremover. Viktige tiltak for å få til dette er å bygge nye kryssingsspor som Søsterbekk, Katterat og Horisontalen, samt øke aksellasten fra 31 til 32,5 tonn. At tiltakene har en konkret omtale i NTP 2025-2036 som nylig er oversendt til Stortinget for behandling, er et sterkt signal om at utviklingen av Ofotbanen er viktig for regjeringen. Tiltakene er ikke er samlet i en egen effektpakke og må finansieres med midler fra potten til mindre investeringer for hvert enkelt tiltak.
I KVU Nord-Norgebanen estimeres investeringskostnaden for de tre kryssingssporene og ny overbygning for å øke aksellasten til å være om lag 2 mrd. kr.