Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1654 (2023-2024) Innlevert: 03.04.2024 Sendt: 04.04.2024 Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): I regjeringens forslag til NTP ligger det ikke inne midler til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen. Hva vil det koste å gjennomføre utbygging av disse krysningssporene i hhv. 1. og 2. seksårsperiode i NTP 2025-2036?
Jon-Ivar Nygård: Regjeringens plan er å øke kapasiteten på Ofotbanen, slik at forholdene legges enda bedre til rette for malmtransporten og persontrafikken i tiden fremover. Viktige tiltak for å få til dette er å bygge nye kryssingsspor som Søsterbekk, Katterat og Horisontalen, samt øke aksellasten fra 31 til 32,5 tonn. At tiltakene har en konkret omtale i NTP 2025-2036 som nylig er oversendt til Stortinget for behandling, er et sterkt signal om at utviklingen av Ofotbanen er viktig for regjeringen. Tiltakene er ikke er samlet i en egen effektpakke og må finansieres med midler fra potten til mindre investeringer for hvert enkelt tiltak.I KVU Nord-Norgebanen estimeres investeringskostnaden for de tre kryssingssporene og ny overbygning for å øke aksellasten til å være om lag 2 mrd. kr.