Ove Trellevik (H): Hva har regjeringen gjort for å få til et bedre "samspill mellom kraft og fjernvarmenettet", og vil statsråden ta initiativ til å fjerne barrierene for å få en fortgang i fjernvarmesatsingen?
Begrunnelse
8. april skriver styreleder i Norsk Fjernvarme, Irene Vik at kraftunderskuddet kan hentes inn ved en større satsing på fjernvarme i en kronikk på Altinget.no. Det Norge bruker mest strøm på er oppvarming av bygg vinterstid. I våre naboland utgjør fjernvarmen 80 til 90 % av varmemarkedet. Dersom norske byer og tettsteder hadde utnyttet vannbåren varme i like stor grad som våre naboland, ville åpenbart kraftbesparelsen vært enorm. Sintef viser også til besparelser opp mot 17 TWH i en rapport fra 2023. Vik skriver i sin kronikk at regjeringen selv har omtalt at det må bli et bedre samspill mellom kraft og fjernvarmenettet i statsbudsjettet for 2023 og 2024. Dette samtidig som barrierene for fjernvarmebransjen vokser og gjør satsingen lite konkurransedyktig. Kraft og fjernvarme er de mest unike fornybare energikildene vi besitter i Norge, fordi vi ikke klarer seg uten de to. På Vestlandet roper industri og næringsliv etter mer kraft, samtidig ønsker industrien å få på plass løsninger som gir smart bruk av overskuddsvarmen de produserer. Vik viser i sin kronikk til følgende tiltak for å få i gang en større satsing på fjernvarme:
Likestille fjernvarme og strøm i strømstøtteordningen. Staten må dekke kostnadene til fjernvarmevirksomhetene. Dette må gjøres frem til ordningen eventuelt avvikles. Da vil det bli likebehandling mellom kraftsalgsselskapene og fjernvarmeselskapene.
Grønt industriløft. Fjernvarme er den raskeste og billigste måten å frigjøre kraft på. Industri og næring som etablerer struktur for resirkulering av varme til bygninger i nærområdet, bør stille først i køen i kraftetterspørselen.
Konverteringsprogram gjennom Enova. Dersom man skal oppnå mer bruk av vannbåren varme til oppvarming i bygninger, så må det komme på plass et program for midler til å konvertere bygninger som allerede ligger tett på fjernvarmenettet.
Energimerkeordningen for bygg må utformes slik at den ikke er i disfavør av utnyttelse av overskuddsvarme og utbredelsen av fjernvarme. Prisregulering må gjøre det lønnsomt å investere i fjernvarme. Videre må man redusere/fjerne avgiften på avfallsforbrenningsanleggene.