Sivert Bjørnstad (FrP): Mener statsråden det representerer en sikkerhetsrisiko at norskflaggede skip i handelsflåten har kapteiner fra land som er vurdert å utgjøre en sikkerhetstrussel mot Norge, og hvilke vurderinger ligger til grunn for at regelverket og praktiseringen for dispensasjoner for utenlandske kapteiner i handelsflåten ikke er endret etter det russiske angrepet på Ukraina?
Begrunnelse
Alle som skal tjenestegjøre som kaptein på skip som er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister, må ha gjennomført kurs på godkjent kurssenter i Norge eller i utlandet. Hvis søker skal være kaptein på norsk skip og er statsborger fra et land utenfor EØS, må det også søkes om dispensasjon fra nasjonalitetskravet. Det er bare Sjøfartsdirektoratet som kan utstede slik midlertidig dispensasjon.
Det vises til artikkel i Aftenposten den 28.05.24. Aftenpostens innhentede tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at det i perioden 1. januar 2023 – 16. mai 2024, ble gitt dispensasjoner til 112 russiske kapteiner for å føre norskflaggede skip, det ble i samme periode gitt slik dispensasjon til 20 kinesiske kapteiner. Det fremgår videre av saken at regelverket og praktiseringen av dispensasjonsadgangen ikke har blitt endret etter det russiske angrepet på Ukraina i 2022.