Guri Melby (V): Har Sjøfartsdirektoratet gitt nye dispensasjoner til utenlandske kapteiner på norske skip etter at nåværende dispensasjonsperiode utløp 16. mai i år, og hvilke endrede retningslinjer har i så fall regjeringen gitt til Sjøfartsdirektoratet knyttet til dispensasjonsvurderinger i lys av Russlands fullskalainvasjon i 2022 og den økte sikkerhetstrusselen fra Russland og Kina?
Begrunnelse
I Aftenposten 28.05 fremkommer det at flere russiske og kinesiske kapteiner styrer norske skip som utgjør en stor andel av den norske handelsflåten. Selv om hovedregelen er at kapteinen skal være norsk, er det mulig å få innvilget dispensasjon for utenlandske kapteiner. Disse reglene er etter hva jeg er kjent med hverken endret eller strammet inn siden Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i 2022. Dermed går ca. en fjerdedel av tillatelsene til utenlandske kapteiner, hvorav en tredjedel av disse kommer fra Russland eller Kina – land som står for de alvorligste sikkerhetstruslene mot Norge.
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) peker på risikoen ved å ansette folk fra autoritære stater i privat og offentlig virksomhet, og er bekymret for at fremmed etterretning kan rekruttere folk i norske virksomheter. Dette har man sett i andre vestlige land der russiske etterretningstjenester har rekruttert personell til oppdrag som sabotasjoperasjoner. Kapteinsrollen er også spesielt viktig, og mange av fartøyene som Norge disponerer vil være høyt etterspurt av Nato i en potensiell krig.