Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2145 (2023-2024)
Innlevert: 29.05.2024
Sendt: 29.05.2024
Besvart: 05.06.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Har Sjøfartsdirektoratet gitt nye dispensasjoner til utenlandske kapteiner på norske skip etter at nåværende dispensasjonsperiode utløp 16. mai i år, og hvilke endrede retningslinjer har i så fall regjeringen gitt til Sjøfartsdirektoratet knyttet til dispensasjonsvurderinger i lys av Russlands fullskalainvasjon i 2022 og den økte sikkerhetstrusselen fra Russland og Kina?

Begrunnelse

I Aftenposten 28.05 fremkommer det at flere russiske og kinesiske kapteiner styrer norske skip som utgjør en stor andel av den norske handelsflåten. Selv om hovedregelen er at kapteinen skal være norsk, er det mulig å få innvilget dispensasjon for utenlandske kapteiner. Disse reglene er etter hva jeg er kjent med hverken endret eller strammet inn siden Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i 2022. Dermed går ca. en fjerdedel av tillatelsene til utenlandske kapteiner, hvorav en tredjedel av disse kommer fra Russland eller Kina – land som står for de alvorligste sikkerhetstruslene mot Norge.
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) peker på risikoen ved å ansette folk fra autoritære stater i privat og offentlig virksomhet, og er bekymret for at fremmed etterretning kan rekruttere folk i norske virksomheter. Dette har man sett i andre vestlige land der russiske etterretningstjenester har rekruttert personell til oppdrag som sabotasjoperasjoner. Kapteinsrollen er også spesielt viktig, og mange av fartøyene som Norge disponerer vil være høyt etterspurt av Nato i en potensiell krig.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Sjøfartsdirektoratet utsteder sertifikater til norske sjøfolk og påtegninger av utenlandske sertifikater på norskflaggede skip. Påtegningene baserer seg på bilaterale avtaler mellom sjøfartsadministrasjoner om gjensidig godkjenning av sertifikater. Sjøfartsdirektoratet har opplyst at de siden 1. januar 2021 til i dag har utstedt 12 331 norske sertifikater med førerrett, og 2 756 påtegninger til utenlandske sertifikater med førerrett. Av disse er 312 utstedt til russiske kapteiner og 67 til kinesiske kapteiner. Sjøfartsdirektoratet har videre opplyst at det ikke utstedes påtegninger med førerrettigheter uten at det er gitt dispensasjon fra nasjonalitetskravet.
Sjøfartsdirektoratet har opplyst at de i perioden fra 16. mai til 29. mai har gitt 14 dispensasjoner til utenlandske kapteiner, herunder to til russiske statsborgere og ingen til kinesiske statsborgere. Jeg gjør oppmerksom på at det ikke dreier seg om en fast «dispensasjonsperiode», men at slike søknader behandles fortløpende. Direktoratet utsteder påtegninger til utenlandske sertifikat som følger sertifikatets gyldighet. Sertifikatets gyldighet er som regel 5 år.
Etterretnings- og sikkerhetstjenestene gjør fortløpende vurderinger av trussel- og risikosituasjonen i Norge og mot norske interesser. Departementet har på grunnlag av disse vurderingene så langt ikke funnet det nødvendig å endre dispensasjonspraksisen. I lys av den nye sikkerhetssituasjon vil jeg likevel se nærmere på dispensasjonspraksisen i et totalberedskapsperspektiv, og ved behov gjøre nødvendige endringer. Jeg vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når det er relevant.