Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å endre lov og regelverk slik at kostnadene med RV19 blir belastet fergetrafikken og ikke lokaltrafikken i Moss?
Begrunnelse
Viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:208 (2022-2023) der statsråden viser til at det med dagens lover og regelverk ikke åpnes for at kostnadene belastes fergetrafikken grunnet det såkalte nytteprinsippet. Situasjonen i Moss er et spesielt tilfelle all den tid det er fergetrafikken som staten pålegger Moss å ha gjennom sentrum som er "dråpen som får begeret til å renne over". Statsråden har mulighet til å ta initiativ til å justere lover og regelverk slik at fergetrafikken tar kostnaden, ikke lokaltrafikken.
Regjeringen har i sitt forslag til NTP valgt å ta ut RV19 noe som vil være dramatisk for Moss, både innbyggere, næringsliv og beredskapen vil bli sterkt rammet. Fremskrittspartiet velger å prioritere annerledes i vårt forslag til NTP da vi har tatt inn RV19 og kanalbroen i første planperiode, samtidig som vi setter av nødvendige midler til å realisere disse prosjektene uten bompenger.