Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2325 (2023-2024)
Innlevert: 17.06.2024
Sendt: 18.06.2024
Besvart: 25.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Ifølge Bane NOR og rapporten InfraStatus 2023 er fornyingsbehovet for jernbaneinfrastrukturen 123 mrd. kr de neste 12 årene. Dette er en økning på 11 mrd. kr fra 2022. Samtidig oppgir statsråden i svar på budsjettspørsmål nr. 170 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til statsbudsjettet for 2024 at vedlikeholdsetterslepet på jernbanene er beregnet til 32,9 mrd. kr. ved utgangen av 2024.
Kan statsråden redegjøre for hvilket tall som best beskriver jernbaneinfrastrukturens vedlikeholdsbehov?

Begrunnelse

Ifølge rapporten InfraStatus 2023 har Bane NOR spilt inn et behov på 7,5 mrd. kr årlig til fornyelse av jernbanen for å opprettholde dagens kvalitet på infrastrukturen. I 2023 ble det fornyet for omtrent 4,3 mrd. kr. Dette gir et økt etterslep på 3,2 mrd. kr.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Prop. 1 S (2023-2024) er det opplyst om at vedlikeholdsetterslepet ved utgangen av 2024 ble beregnet til 32,9 mrd. kr. Videre er vedlikeholdsetterslepet definert på følgende måte:

«Beregningen av vedlikeholdsetterslepet på jernbane omfatter alle komponenter der den tekniske levetiden er utløpt».

Dette dekker dermed den infrastrukturen som allerede burde ha vært fornyet, basert på teknisk levetid, og ser bakover i tid.
Bane NORs tall fra InfraStatus 2023 ser fremover, og fokuserer på det fornyelsesbehovet som jernbanen vil ha de kommende 12 årene. I tillegg tar Bane NOR høyde for mer enn bare teknisk levetid. Et anlegg som er gammelt og har utløpt sin tekniske levetid kan i mange tilfeller få en relativt god tilstandskarakter om det ikke er rapportert om andre problemer med anlegget. Objekter med utløpt teknisk levetid kan altså vurderes til å ikke ha et fornyelsesbehov, hvis det ellers er i god stand. Bane NORs tall fra InfraStatus baseres derfor også på

• Dagens trafikkmengde
• Mengden korrektivt vedlikehold de siste årene
• Måling av tilstand på spor
• Tilgjengelighet, målt ved saktekjøringer, forsinkelser og innstillinger
• Sikkerhetsrelevante hendelser

I NTP 2025–2036 har regjeringen lagt frem en helhetlig plan for prioriteringer ved drift, vedlikehold og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen. Vedlikeholdsbehov i NTP-perioden 2025 – 2036 har tatt utgangspunkt i metodikken fra InfraStatus, og har beregnet et fornyelsesbehov i de kommende 12 årene på bakgrunn av anleggenes alder, levetid og tilstand.
Jeg ønsker på denne måten at vi fremover vrir innsatsen til fordel for vedlikehold, fornying og mindre investeringer som skal gi oss færre forsinkelser og innstillinger på jernbanen. Da må vi bruke pengene på å fornye det som lønner seg fremover, i stedet for å fokusere på å ta igjen et etterslep som utelukkende skyldes at teknisk levetid har utløpt.