Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til statsministeren

Dokument nr. 15:2367 (2023-2024)
Innlevert: 21.06.2024
Sendt: 21.06.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 28.06.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Kva gjer statsministeren for å sikre reelt og raskt innsyn og offentlegheit i regjeringa sine pågåande prosessar med å knyte Noreg tettare på EU sitt klima- og miljøarbeid, jamfør mellom anna at det nylig vart kjend at store mengder dokument om Noreg sine klimaforhandlingar med EU først vart journalført av Klima- og miljødepartementet eit halvt år etter at saka vart ferdig behandla, og at media blir nekta innsyn i korrespondanse mellom Finansdepartementet og EU om den såkalla karbontollen (CBAM)?

Begrunnelse

I fjor (2023) forhandla den norske regjeringa med EU om å gjere viktige klimalover til del av EØS- samarbeidet. Det var ei rekke saker som hasta, mellom anna knytt til utviding av kvotehandelssystemet og at norske bedrifter skulle få vere med å konkurrere om midlar frå EUs hydrogenbank.
Nettstaden Energi og Klima dokumenterte nylig at meir enn 30 dokument frå forhandlingane i august-september i fjor først vart ført inn i postjournalen i mai-juni i år, altså meir enn eit halvt år etter at forhandlinga vart avslutta, og etter at Stortinget hadde handsama sakene.
Norsk Presseforbund seier om saka at:

«Dette er helt klart et brudd på kravene til journalføring – som skal skje fortløpende. Her har samfunnet gått glipp av viktig informasjon i postjournalen.» (Energi og Klima, 19. juni 2024)

Samtidig opplyser Energi og Klima at Finansdepartementet har avslått innsyn i samtlige dokument som handlar om regjeringa sin handsaming av EUs karbontoll (CBAM). Avslaga gjeld dokument som handlar om utgreiingar departementet har bedt om i Noreg, korrespondanse mellom norske departement, med Efta eller EU-organ.
CBAM-saka har potensielt store konsekvensar for norsk næringsliv. Både industrien og fagrørsla er heilt tydelege på at Noreg snarast mulig må koble seg på CBAM, og «det er et synspunkt mange i regjeringen deler», i følge Utanriksministeren i møte i Stortingets Europautval 10. juni. Samtidig veit vi at eitt av regjeringspartia, Senterpartiet, er imot CBAM.
Eg syner også til at Eldring-utvalet, som nylig la fram sin rapport der dei har utgreia røynslene med EØS-avtalen og andre relevante avtaler med EU dei siste ti åra, skriv følgande:

«Det grønne skiftet må forankres både politisk og i befolkningen, gjennom mer kunnskap, debatt og åpenhet.»

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Jeg hadde gleden av å delta i Stortingets europautvalg 10. juni, der representanten Bjørlo også var til stede. I møtet redegjorde jeg blant annet for Regjeringens arbeid med klimadelene av Klar for 55-pakken til EU. Jeg forklarte i møtet at Norge fremdeles er i dialog med EU-kommisjonen om flere sentrale regelverk. Vi er for eksempel i dialog med Kommisjonens Generaldirektorat for klima (DG CLIMA) om og eventuelt på hvilke vilkår Norge skal akseptere å innlemme de siste endringene i EUs innsatsfordelingsforordning og skog- og arealbruksregelverk i EØS-avtalens protokoll 31. Parallelt er vi – under ledelse av Finansdepartementet – i dialog med Kommisjonens Generaldirektorat for skatt og toll (DG TAXUD) om eventuell norsk deltakelse i CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).
Regjeringen er generelt opptatt av åpenhet og at allmennheten skal få innsyn i pågående prosesser. I den type dialog og forhandlinger som er nevnt ovenfor er det viktig å holde posisjoner interne så lenge forhandlingene pågår. Dette gjelder alle de nevnte rettsaktene, og er i tråd med vanlig praksis i slike saker. Dette fordi full åpenhet om innholdet i forhandlingene vil kunne påvirke utfallet negativt for norske interesser. Offentlighetsloven åpner derfor også for at dokumenter holdes unntatt offentlighet frem til forhandlingene er avsluttet. Jeg viser også til finansminister Vedums svar på skriftlig spørsmål nr. 2221 fra representanten Haltbrekken, som også tar opp spørsmålet om innsyn i dokumenter som er gjenstand for diskusjoner med EU.
At det grønne skiftet «forankres både politisk og i befolkningen», slik Eldring-utvalget skrev i sin nylige offentlige utredning, innebærer ikke at allmennheten skal måtte inviteres inn som deltakere i de konkrete forhandlingene. Den norske offentligheten inviteres til å gi innspill til utvikling av norske posisjoner, og allmenheten skal også være orientert om at dialogen foregår, for eksempel gjennom arenaer som EØS-referansegruppe der Klima- og miljødepartementet jevnlig orienterer berørte aktører om aktuelle EU/EØS-saker.
I møtet i Europautvalget 10. juni gikk jeg lenger enn tidligere i å informere allmennheten om status for forhandlingene. Mitt ønske om å dele mer informasjon må ses på bakgrunn av at det er gått lang tid siden forhandlingene begynte, og at det dermed er behov for å gi Stortinget og allmennheten informasjon om status i saken. Referatet fra møtet i Europautvalget ligger offentlig tilgjengelig på Stortingets nettsider.
Når det er sagt har det i Klima- og miljødepartementet skjedd en forsinkelse i journalføringen av flere dokumenter knyttet til dialogen med Kommisjonen om videreføring av klimasamarbeidet mellom EU, Island og Norge. Jeg vil understreke at det at dokumentene ikke er journalført til riktig tid, ikke er en bevisst handling for å holde informasjon om dialogen med EU skjult for allmenheten. I denne saken er arkiveringen skjedd i forbindelse med at e-postene er sendt eller mottatt, men dokumentene har avventet kvalitetssikring før publisering på eInnsyn. Klima- og miljødepartementet har et etterslep knyttet til publisering av dokument-informasjon på eInnsyn. Det skjer en kvalitetssikring av alle dokumenter iht. arkivforskriftens § 10, og her er departementet ikke ajour. Det er satt i gang et arbeid for å sørge for at etterslepet reduseres på kort og lang sikt.