Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2420 (2023-2024)
Innlevert: 26.06.2024
Sendt: 26.06.2024
Besvart: 02.07.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å redusere det store antallet LIS1-ventere, og hva konkret gjør statsråden for å øke antall LIS1-plasser?

Begrunnelse

NAVs siste bedriftsundersøkelse estimerer at Norge i 2024 har en mangel på 1150 legespesialister og 100 allmennleger. Helsedirektoratet beregnet i 2017 et fremtidig behov på LIS1-stillinger på 1150 per år. Dette målet er nådd, men behovet for legespesialister øker for hvert år. Legeforeningen har pekt på at det er nødvendig med nye og oppdaterte tall på hvor stort behovet for LIS1 vil være i årene fremover.
Leger som har studert i utlandet havner ofte nederst i søknadsbunken når helsetjenesten skal ansette LIS1. Dette resulterer blant annet i at norske leger utdannet i utlandet tar spesialiseringen i utlandet etter de er ferdig utdannet leger. Semmelweis Universitet i Ungarn har en avtale med flere sykehus iblant annet USA, Sveits og UK. Vi vet om flere norske leger som tar spesialiseringen sin der, da de anser mulighetene til å få LIS1-plass i Norge som svært liten. Dette medfører at svært ettertraktete norske leger forsvinner fra norsk helsetjeneste.
Høsten 2023 var det 913 søkere til 587 utlyste LIS1-stillinger med oppstart 1.3.2024. 35 % av søkerne fikk ikke tilbud om stilling. Det er sterkt bekymringsverdig å lese at så mange nyutdannede leger blir forsinket i spesialiseringsløpene sine. Uten en rask økning i antall LiS1-stillinger løper vi risikoen for tape samfunnets investering i disse legene ved at en del av dem finner sysselsetting utenfor helsetjenesten.
Representanten ber derfor statsråden svare på hva som gjøres for å redusere det store antallet LIS1-ventere, og hva som ellers gjøres for å øke antall plasser.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg er enig i at det er viktig å sørge for god legedekning og utdanning av de spesialistene vi har behov for. Det er også viktig å benytte alle våre helsearbeidere på en god måte, slik at de får ivaretatt sine kjerneoppgaver og ikke utfører oppgaver som andre kan ivareta på en like god – om ikke bedre – måte. Dette gjelder ikke minst for legene.
Derfor legger regjeringen vekt på god oppgavedeling mellom personellgruppene, både for at fagfolkene skal ha mulighet til å utøve det faget de har utdannet seg til og for at personellressursene skal benyttes på en best mulig måte for å gi befolkningen gode tjenester i møtet med demografiutfordringen.
Når det gjelder LIS1-stillinger, har regjeringen økt antallet med 66 stillinger i år. Vi har nå i alt 1185 årlige LIS1-stillinger som legene kan søke på. Dette er det høyeste antallet LIS1-stillinger noensinne. I tillegg åpner vi for at tjenestene selv kan opprette LIS1-stillinger i tråd med lokale behov, innenfor egne budsjettrammer. Det gjør at ressurser som i dag f.eks. benyttes til vikarer og innleie av personell, i stedet kan gå til å opprette LIS1-stillinger. Dette vil øke antallet LIS1-stillinger ytterligere, og vi får en bedre balanse mellom behov for legespesialister og antall LIS1-stillinger når dette vurderes av tjenestene selv. Samtidig må vi passe på at det er en god geografisk fordeling av nye LIS1-stillinger. Vi arbeider med forskriftsendringer for å få på plass denne endringen fra 2025.
Det er gunstig for oss at Norge er et attraktivt land for leger å jobbe i. Over halvparten av legene som får autorisasjon er utdannet i utlandet. Det er imidlertid tjenestenes behov for legespesialister som er styrende for antall LIS1-stillinger, ikke antallet som utdanner seg til lege og som ønsker en LIS1-stilling for å utdanne seg til legespesialist i Norge. Det blir derfor feil å framstille det som at alle leger som søker på LIS1-stillinger venter på en stilling. Som i andre samfunnssektorer er det behovet som avgjør hvor mange stillinger som finnes å søke på, ikke antallet som utdanner seg til et yrke.