Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2454 (2023-2024)
Innlevert: 28.06.2024
Sendt: 01.07.2024
Rette vedkommende: Arbeids- og inkluderingsministeren
Besvart: 05.07.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hvis utlendingsmyndighetene mister statsborgerskapsbeviset til en utlending, hvem har da ansvaret for at statsborgerskapsbeviset kommer til rette igjen?

Begrunnelse

Jeg har blitt kjent med en sak der en utlending har sendt inn sitt statsborgerskapsbevis fra hjemlandet sitt til norske utlendingsmyndigheter, UDI, i et forsøk på å samarbeide for å oppklare utlendingens identitet. Det viser seg så at statsborgerskapsbeviset i ettertid har blitt borte etter at det har kommet frem til UDI. Dette skaper naturligvis store problemer for personen det gjelder, og omhandler en sak som strekker seg tilbake over 15 år. UDI på sin side virker ikke samarbeidsvillige og svarer ikke på henvendelser om det nevnte statsborgerskapsbeviset. Jeg er klar over at statsråden ikke kan kommentere enkeltsaker, men av en mer overordnet og prinsipiell karakter vil det være nyttig å få vite om statsråden mener det er utlendingsmyndighetene eller utlendingen selv som i et slikt tilfelle har ansvaret for at statsborgerskapsbeviset kommer til rette igjen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda (UNE) som avgjør saker og klager etter statsborgerloven. Verken departementet eller jeg har myndighet til å gripe inn i eller påvirke utfallet av enkeltsaker, med mindre saken berører grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn. Jeg kan derfor ikke kommentere den konkrete saken det refereres til.
Generelt er det svært uheldig hvis identitetsdokumenter som er sendt inn til UDI med formål om å bidra til å klarlegge personens identitet har kommet på avveie etter oversendelsen til UDI. Det er også svært beklagelig hvis personer opplever ikke å ha fått svar fra UDI på sine henvendelser.
UDI har ansvar for dokumenter som sendes til UDI i forbindelse med en sak frem til de returneres til personen eller dennes advokat/fullmektig. UDI vil alltid gjøre det de kan for å gjenfinne dokumenter på avveie. Hvis UDI ikke gjenfinner statsborgerbeviset, kan de ikke fremskaffe et nytt på vegne av personen. Dette skyldes at statsborgerbevis er et personlig dokument som utstedes til egne borgere av andre lands myndigheter.
Hvis det er på det rene at et originaldokument har blitt mottatt av UDI, kan UDI sende en skriftlig bekreftelse på dette til personen. Hvis det foreligger en scannet kopi av dokumentet på saken, kan UDI også sende kopien til personen hvis dette kan forenkle prosessen med å skaffe et nytt statsborgerbevis.