Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2480 (2023-2024)
Innlevert: 01.08.2024
Sendt: 02.08.2024
Besvart: 09.08.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Setter Grunnloven § 56 en begrensning for hvor mange kommuner som kan overføres fra en valgkrets til en annen ved grensejusteringer, eller fastsetter den bare at landet som helhet skal inndeles i 19 valgkretser uten noen begrensning for hvor omfattende grensejusteringer som kan foretas?

Begrunnelse

I forbindelse med regionreformen i 2020 ble kommunene Lunner og Jevnaker overført fra det gamle Oppland fylke – som ved reformen ble slått sammen med gamle Hedmark fylke til Innlandet fylke – til det nyopprettede Viken fylke. Ved reverseringen av regionreformen i 2024 gikk deretter Lunner og Jevnaker inn i Akershus fylke. Dette innebærer at de to kommunene også ble overført fra Oppland valgkrets til Akershus valgkrets.
Spørsmålsstiller er kjent med at Gran kommune nå har sendt søknad om overføring fra Innlandet fylke til Akershus fylke, uten annen forankring i befolkningen enn et knapt flertall i kommunestyret. Ifølge SSBs tall pr. 01.01.2019 – som er siste tilgjengelige tall for strukturen før regionreformen – var befolkningen i de tre kommunene henholdsvis 6 846 (Jevnaker), 9 051 (Lunner) og 13 642 (Gran). Befolkningen i Oppland fylke/valgkrets var 189 545, og de tre kommunene utgjorde dermed 15,6 % av befolkningen i fylket og valgkretsen Oppland. Dersom Gran kommune også overføres til Akershus, er det altså tale om en vesentlig forskyvning fra Oppland valgkrets til Akershus valgkrets.
Dersom det kan foretas ubegrensede endringer av valgkretsene ved grensejusteringer, vil en eventuell overføring av Gran kommune åpne for at eksempelvis kommunene Søndre Land og Vestre Toten – som grenser til Gran kommune – senere kan overføres fra Oppland valgkrets til Akershus valgkrets ved en justering av grensene. En slik dynamikk – med grensejusteringer over tid – vil i teorien kunne medføre at Oppland valgkrets reduseres til én kommune, og at resten fortløpende overføres til Akershus valgkrets.
Grunnloven § 56 lyder:

«Riket inndeles i 19 valgdistrikter.
Grensene mellom valgdistriktene fastsettes ved lov.»

Spørsmålsstiller ønsker derfor svar på om grunnlovfestingen av antallet valgkretser i Grunnloven § 56 innebærer en skranke for hvor omfattende endringer av valgkretsene som kan foretas ved grensejusteringer, eller om denne bestemmelsen kun oppstiller et krav om at landet som helhet skal ha 19 valgkretser.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: Grunnlova § 56 fyrste ledd bestemmer ikkje inndelinga i valdistrikt, berre at det skal vere 19 av dei. I andre ledd er det gitt heimel i lov for å fastsetje føresegner om grensene mellom valdistrikta.
I samband med revisjonen av vallova og valreglane i Grunnlova i 2022 diskuterte vallovutvalet grenseendringar som har betydning for grensene til valdistrikta. Eit mindretal i vallovutvalet føreslo å grunnlovsfeste at endringar i grensene mellom valdistrikta må vedtakast med to tredjedels fleirtal, sjå NOU 2020: 6 s. 398. Føremålet var å hindre at eit knapt fleirtal på Stortinget i lov kan justere grensene mellom valdistrikta for å oppnå fordel i stortingsvalet. Framlegget fekk ikkje fleirtal på Stortinget, sjå Innst. 411 S (2021–2022) s. 27.
Vallova inneheld reglar om kva for kommunar som utgjer det einskilde valdistriktet, jf. § 11-1. Endringar i denne inndelinga må derfor vedtakast av Stortinget.
Tilfella representanten tar opp handlar om fylkesgrenseendringar som inneber at ein eller fleire heile kommunar blir flytta over til eit anna fylke. For desse sakene er det blitt tatt inn ei ny føresegn i inndelingslova, som inneber at slike grenseendringar må leggast fram for Stortinget for avgjerd, jf. inndelingslova § 6 andre ledd. Bakgrunnen til dette er nettopp at slike endringar får direkte konsekvensar for valdistriktsinndelinga.