Bård Hoksrud (FrP): Er det slik at organisasjoner som ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser) ikke vil få mulighet til å søke på den nye tilskuddsordningen «Styrket arbeid med forebygging, tidlig intervensjon og behandling av spiseforstyrrelser», og vis ja, hvordan forsvarer statsråden dette?
Begrunnelse
Tilskuddsordningen «Styrket arbeid med forebygging, tidlig intervensjon og behandling av spiseforstyrrelser» er en forlengelse av tilskuddsordning «Forprosjekt - styrket arbeid med spiseforstyrrelser», som ble etablert senhøsten 2023. Dersom forslaget til denne ordningen blir gjeldende, er det kun mulig for kommuner og spesialisthelsetjenesten å søke om tilskudd. Samtidig ser vi at oversikten over hva tilskuddsordningen skal dekke omtrent er en kopi av alt det ROS i dag gjør. ROS har over 50 ansatte på landsbasis med spisskompetanse innenfor et område hvor det både er stor mangel på ansatte ressurser og kompetanse. Representanten reagerer på at døra lukkes for denne verdifulle kompetansen i helsefrivilligheten gjennom at man ikke kan søke driftsmidler gjennom denne ordningen.
ROS er det største kompetansemiljø innenfor forebygging av spiseforstyrrelser i Norge, og det ønskes svar på hvorfor denne, og lignende aktører innenfor helsefrivilligheten, ikke inkluderes i slike støtteordninger som denne. ROS bistår kommunene daglig gjennom året med vår kompetanse, og antall henvendelser til ROS øker fra år til år. I 2023 tok de imot over 17 000 rådgivingshenvendelser. De har en unik spisskompetanse med erfaringskompetanse i bunn, som man i større grad bør benytte seg av. Ordningen som nå foreslås rettet mot kommune-Norge ville gitt helsefrivilligheten en økonomisk forutsigbarhet i driftsmidler – noe regjeringen også selv har løftet frem i Hurdalsplattformen som en viktig satsing. ROS fikk via RNB i 2021 et mandat fra et samlet Storting om å åpne opp et eget senter for spiseforstyrrelser for Troms- og Finnmark samt sørge for at seks måneders lange ventelister ble fjernet. Det ble da åpnet opp to nye sentre i Norge uten at driftsmidler har fulgt med. Dette er en uholdbar og uforutsigbar situasjon å leve med for både ansatte og brukere samtidig som pågangen av henvendelser øker til enhver tid.