Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2658 (2023-2024)
Innlevert: 30.08.2024
Sendt: 30.08.2024
Besvart: 05.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Vil statsråden sikre like konkurransevilkår for flyfrakt fra Evenes sammenlignet med flyfrakt fra andre flyplasser i Norge og fra utlandet?

Begrunnelse

Tanking av flydrivstoff på Evenes er underlagt Forsvaret som benytter en høyere kvalitet på fuel enn sivil luftfart. Dette medfører at det er omtrent 35 til 50 % dyrere å tanke opp fly på eksempelvis Evenes sammenlignet med Oslo lufthavn. Prisforskjellen har sammenheng med blant annet at det slår inn en dobbel CO₂-avgift og at Forsvaret ikke kan videreselge fuel med tap.
De statlige bestemmelsene som ligger bak forskjellsbehandlingen, resulterer i en uheldig og urettferdig konkurransesituasjon for næringslivet i deler av Nord-Norge, særlig knyttet til flyfrakt fra Evenes og Bodø. I tillegg resulterer det i transportmønstre som har et større milø- og klimaavtrykk enn en likere konkurransesituasjon for flyfrakt mellom de ulike flyplassene ville gitt.
Beregninger viser store prisforskjeller, blant annet ved at en liter drivstoff ligger på over 13 kroner literen på Evenes mens den ligger på under 10 kroner ved Oslo lufthavn og under 8 kroner på Heathrow. Dette utgjør mye for kommersielle aktørerer.
Bestemmelsene fra norske myndigheter skaper store tap for hele verdikjeden av produkter fra Nord-Norge som skal bringes til markedet via flyfrakt. I tillegg gir bestemmelsene et større klima- og miljøavtrykk enn nødvendig. Dette er forhold som statsråden antas å ta på alvor og ønske å gjøre noe med.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Harstad/Narvik lufthavn, Evenes er i sterk utvikling. Lufthavnen har de senere årene blitt hjemmebase for Luftforsvaret, og Forsvarets aktivitet har gitt økt antall flybevegelser og passasjerer ved lufthavnen. Dette forsterkes ytterligere av en økning i kommersielle direkteruter til og fra utland. Dette markedet er i god vekst, og det forventes ytterligere økning fremover, med Evenes som bl.a. port til Lofoten. Avinor søker på generelt grunnlag å tilrettelegge for økt kommersiell trafikk i samsvar med den forventede og løpende markedsutviklingen.
Flyselskapene betaler kun 70 % startavgift for flyvninger fra Evenes. Dette er et av insentivene for å tiltrekke seg og bevare et godt rutetilbud på flyplassen. I tillegg har Avinor egne insentivordninger for operatører som ønsker å åpne ruter til nye destinasjoner.
Jeg er kjent med at Finansdepartementet har mottatt en henvendelse som gjelder CO₂-avgift for kvotepliktig sivil luftfart ved kjøp av flydrivstoff fra Forsvaret på enkelte lufthavner, der Harstad/Narvik lufthavn, Evenes er en av disse. Skattedirektoratet har saken til vurdering. En eventuell endring av regelverket kan ha budsjettkonsekvenser og må sendes på høring på ordinær måte.