Morten Stordalen (FrP): Gitt de problemene som Vy og jernbanen for øvrig sliter med, mener statsråden det er klokt å bruke Vys midler på å kjøpe en reklamekampanje hvor Vy forteller at det kan bli et bedre tilbud for pendlerne, men først i 2028?
Begrunnelse
Mandag 16. september ble pendlere i Oslo-området pepret med en kjøpt reklamekampanje med Vy i digitale medier med den forlokkende tittelen «Er du togpendler? Denne endringen kan gjøre hverdagen din enklere». Mange hadde et håp om at Vy endelig hadde tatt grep for å få løst noen av sine mange driftsproblemer som gjør pendlerhverdagen svært uforutsigbar. Men saken viste seg å bare handle om at Vy i 2028 overtar rutene til Flytoget, dersom dagens regjering får det som den vil. Det var ingen informasjon om hva Vy har tenkt å gjøre for de reisende de neste fire årene.
Det er flere ting som er spesielt med at Vy kjøper reklameplass for å fortelle om planene sine for 2028. Det fremstilles som om det blir et mye bedre togtilbud i 2028. Sannheten er at det ikke blir flere togavganger mellom Drammen og Gardermoen, eller mellom Oslo S og Gardermoen. Det blir ikke flere tog og det ligger an til å bli færre seter, siden Vy har kontraktsfestet å kjøre enkeltsett der Flytoget i dag kjører dobbeltsett. Så totalt sett blir det færre togseter tilgjengelig for de reisende på strekningen Drammen – Oslo Lufthavn. Det er videre interessant ut fra et eierperspektiv at det ene togselskapet eid av SD kommer med påstander som i beste fall er unyanserte om det andre togselskapet eid av samme departement i en reklamekampanje hvor all tekst er produsert av – eller godkjent av Vy.