Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2831 (2023-2024)
Innlevert: 17.09.2024
Sendt: 17.09.2024
Besvart: 24.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Gitt de problemene som Vy og jernbanen for øvrig sliter med, mener statsråden det er klokt å bruke Vys midler på å kjøpe en reklamekampanje hvor Vy forteller at det kan bli et bedre tilbud for pendlerne, men først i 2028?

Begrunnelse

Mandag 16. september ble pendlere i Oslo-området pepret med en kjøpt reklamekampanje med Vy i digitale medier med den forlokkende tittelen «Er du togpendler? Denne endringen kan gjøre hverdagen din enklere». Mange hadde et håp om at Vy endelig hadde tatt grep for å få løst noen av sine mange driftsproblemer som gjør pendlerhverdagen svært uforutsigbar. Men saken viste seg å bare handle om at Vy i 2028 overtar rutene til Flytoget, dersom dagens regjering får det som den vil. Det var ingen informasjon om hva Vy har tenkt å gjøre for de reisende de neste fire årene.
Det er flere ting som er spesielt med at Vy kjøper reklameplass for å fortelle om planene sine for 2028. Det fremstilles som om det blir et mye bedre togtilbud i 2028. Sannheten er at det ikke blir flere togavganger mellom Drammen og Gardermoen, eller mellom Oslo S og Gardermoen. Det blir ikke flere tog og det ligger an til å bli færre seter, siden Vy har kontraktsfestet å kjøre enkeltsett der Flytoget i dag kjører dobbeltsett. Så totalt sett blir det færre togseter tilgjengelig for de reisende på strekningen Drammen – Oslo Lufthavn. Det er videre interessant ut fra et eierperspektiv at det ene togselskapet eid av SD kommer med påstander som i beste fall er unyanserte om det andre togselskapet eid av samme departement i en reklamekampanje hvor all tekst er produsert av – eller godkjent av Vy.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen fører en offensiv jernbanepolitikk og vi har tatt mange grep for å gi et bedre tilbud til alle de som reiser med jernbanen. Det pågår store byggearbeider for å ferdigstillehele indre Inter-City. Vi sørger også for mer og bedre transportkapasitet gjennom en storstilt fornyelse av togparken. Vi skal ta bedre vare på det vi har gjennom en stor satsing på drift, vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen. Vi forbedrer rutiner, tar i bruk data på en langt mer systematisk måte og jobber med en bedre punktlighetskultur i hele sektoren, for å nevne noe. Den største flaskehalsen vi har i jernbanenorge er Oslotunnelen, og et svært viktig arbeid har derfor vært å få mer ut av den svært knappe infrastrukturen vi har her på Østlandet gjennom å se togtilbudene i sammenheng. Når det gjelder sistnevnte viktige grep, er det tidligere avklart at Vygruppen AS (Vy) sitt persontogtilbud skal utvides fra senest 2028, når statens avtale med Flytoget utløper. Den kapasiteten som i dag opptas av Flytoget vil da bli tilgjengelig, og persontogtilbudet blir en integrert del av kollektivtilbudet på Østlandet. Dette gjelder også avgangene som stopper på Oslo lufthavn Gardermoen.
Det er i avtalen med Jernbanedirektoratet om kontrakten for Østlandet 2 krav om at Vy skal kjøre alle avganger med maksimalt mulig antall togsett for å nå komfortkravene i avtalen. Vy skal prioritere å bruke flest togsett på de avganger som har flest passasjerer. I tillegg vil tilgangen på kjøretøy bedres når nye tog fases inn i de nærmeste årene. Jeg mener det derfor ikke er riktig å hevde at det blir færre tilgjengelige seter mellom Drammen og Oslo lufthavn, slik representanten Stordalen ser ut til å legge til grunn for spørsmålet.
Rutemodellen for 2028 er ikke endelig besluttet, men det blir minst like mange avganger til Oslo lufthavn som i dag, og alle tog vil være tilgjengelig for alle passasjerer. Avgangene vil være jevnere fordelt utover timen og totalkapasiteten i systemet blir bedre, spesielt for de som daglig pendler inn og ut av Oslo, enn når man har to separate tilbud. Samlet sett vil vi få et styrket tog- og kollektivtilbud til Oslo lufthavn når all togtrafikken skal drives av Vy.
Som eier er staten opptatt av at selskapene forvalter sine midler mest mulig effektivt og at selskapene har en høyest mulig oppnåelse av statens mål med eierskapet. Samferdselsdepartementet har i sin eierdialog med Vy lagt stor vekt på å følge opp kunderelaterte indikatorer, som punktlighet og kundetilfredshet. Forvaltningen av selskapets drift, herunder midler til markedsføring, ligger til styrets ansvar. Jeg griper derfor ikke inn overfor selskapets enkelte markedsføringskampanjer, men vektlegger kostnadseffektivitet og omdømme i eierdialogen. Ettersom det er Vy som skal tilby det integrerte togtilbudet på Østlandet, senest fra 2028, har selskapet hatt et behov for å fortelle om de positive sidene ved å integrere tilbringertjenesten.
Vi jobber langsiktig, systematisk og målrettet for å bedre reisehverdagen til de reisende og selv om det er et komplisert og tidkrevende arbeid, har jeg stor tro på at de mange grepene i sum vil gi store forbedringer i årene fremover.