Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Harald T. Nesvik (FrP) til fiskeri- og kystministeren

Dokument nr. 15:773 (2011-2012)

Innlevert: 02.02.2012
Sendt: 02.02.2012
Besvart: 08.02.2012 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen

Harald T. Nesvik (FrP)

Spørsmål

Harald T. Nesvik (FrP): Norsk fiskerinæring preges i dag av store variasjoner hva gjelder lønnsomhet mellom de ulike fartøygruppene i villfisknæringen. Imens ringnot gruppen har store inntekter og god lønnsomhet sliter både rekenæringen og autolineflåten med betydelige lønnsomhetsutfordringer. Autolineflåten ønsker en videre strukturering med den endring at en øker kvotetaket i den forbindelse fra 3 til 5 for å kunne få til en fornyelse og lønnsomhet i flåten.
Vil statsråden fremme forslag om dette i nær fremtid?

Begrunnelse

Lisbeth Berg-Hansen (A)

Svar

Lisbeth Berg-Hansen: Regjeringens strukturpolitikk er beskrevet i St. Meld. Nr. 21 (2006–2007) Strukturpolitikk for fiskeflåten. Denne politikken ligger fast.
Fiskebåtredernes forbund har både pr. brev og i møte med meg 11. januar i år bedt om at kvotetaket i den konvensjonelle havfiskeflåten heves slik representanten beskriver. Jeg registrerte også at temaet var oppe på Fiskebåtredernes forbunds representantskapsmøte i forrige uke. Jeg vil fortsatt ha oppmerksomhet på spørsmålet om hva som er nødvendig for å legge til rette for en utvikling som sikrer lønnsomhet og fornying i fiskeflåten innenfor rammen av dagens strukturpolitikk.