Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Linda Hofstad Helleland (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:761 (2012-2013)

Innlevert: 04.02.2013
Sendt: 05.02.2013
Rette vedkommende: Arbeidsministeren
Besvart: 12.02.2013 av arbeidsminister Anniken Huitfeldt

Linda Hofstad Helleland (H)

Spørsmål

Linda Hofstad Helleland (H): Når vil regjeringen legge frem ordningen for tilbakeholdelse av ytelser og barnebidrag ved barnebortføring?

Begrunnelse

Da en samlet borgerlig opposisjon i mai 2011 foreslo å stanse statens innkreving på vegne av barnebortførere uttalte daværende statsråd i Stortinget at saken var til behandling i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Likelydende forslag er flere ganger tidligere behandlet i Stortinget, allerede i 2009 uttalte regjeringen en ambisjon om å komme raskt tilbake til Stortinget, mens man i 2010 understreket at arbeidet prioriteres høyt. I 2012 uttalte statsråd Thorkildsen i Stortinget at arbeidet er godt i gang, og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig når en ordning for tilbakeholdelse av ytelser og barnebidrag er utformet.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Spørsmålet er opprinnelig stilt til justis- og beredskapsministeren, men er overført til meg som hovedansvarlig for lovforslag på dette området.
Som representanten vil være kjent med, ble et forslag om tilbakeholdelse av ytelser sendt på høring i 2009. Høringsrunden avdekket vanskelige spørsmål i forhold til Barnekonvensjonen og andre internasjonale konvensjoner, som det har vært nødvendig å gå dypere inn i. Blant annet har det vært nødvendig å be om en nærmere vurdering fra Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet. Saken har også vært forelagt ESA for å klarlegge forholdet mellom eventuell tilbakeholdelse av ytelser og plikten etter EØS-avtalen til å utbetale ytelser i utlandet.
Dette har ført til at utarbeidelsen av lovforslag har trukket ut. Saken framtrer som vesentlig mer kompleks og gjør det nødvendig å vekte flere hensyn mot hverandre enn lagt til grunn ved høringsrunden i 2009. Det er likevel rom for tiltak på området med sikte på å fremme tilbakeføringen av bortførte barn.
I hovedsak dreier saken seg om ytelser på Arbeidsdepartementets område, og hovedansvaret for framdriften er derfor flyttet til Arbeidsdepartementet. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Utenriksdepartementet deltar imidlertid i arbeidet.
Målet er nå at en proposisjon med de nødvendige lovforslag skal kunne fremmes i inneværende stortingssesjon.