Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Ingjerd Schie Schou (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1645 (2012-2013)

Innlevert: 21.08.2013
Sendt: 21.08.2013
Besvart: 28.08.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

Ingjerd Schie Schou (H)

Spørsmål

Ingjerd Schie Schou (H): Hvordan er fremdriften for utbygging av Follotunnelen, og har det blitt foretatt noen beslutning på om svillene i tunnelen skal legges i pukk eller betong?

Begrunnelse

Av beredskapsmessige hensyn skal Jernbaneverket ha blitt anbefalt fra flere aktører, blant annet redningsetatene, å legge svillene i nye Follobanen i betong. Jernbaneverket skal tidligere ha ønsket å legge disse i pukk. Dette vil ha betydelige konsekvenser i en eventuell ulykke, hvor vanlige kjøretøyer ikke vil ha mulighet til å kjøre inn i tunnelen.
Det skal være uavklart hvor steinmassene fra Follobanen skal fraktes og prosjektleder skal ha sluttet. Dette skaper usikkerhet rundt fremdriften for utbyggingen.

Marit Arnstad (Sp)

Svar

Marit Arnstad: I Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 framgår det at Follobanen planlegges ferdigstilt i 2020. Reguleringsplanen i Oslo kommune som blant annet gjelder fastsetting av trasé i tilknytning til Oslo S, er nå til sluttbehandling.
Etter det Samferdselsdepartementet har fått opplyst har Jernbaneverket besluttet å benytte fastspor (ballastfritt spor) i Follobanetunnelen, det vil si sviller i betong.
Det er korrekt at det ikke er tatt endelig stilling til bruken av steinmassene fra Follobanen. Framdriften i Follobaneprosjektet er imidlertid ikke truet av dette.