Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Heikki Eidsvoll Holmås (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1047 (2013-2014)

Innlevert: 30.06.2014
Sendt: 30.06.2014
Besvart: 07.07.2014 av forsvarsminister Ine Eriksen Søreide

Heikki Eidsvoll Holmås (SV)

Spørsmål

Heikki Eidsvoll Holmås (SV): Hvordan ligger Forsvarsbygg an med utfasingen av all fossil oljefyring i sine bygg og når blir målet i regjeringserklæringen om å sikre utfasing av fyring med fossil olje i alle offentlige bygg innen 2018 nådd?

Begrunnelse

Det finnes et mangfold av gode, fornybare oppvarmingsløsninger for alle typer bygg og boliger. Staten som stor nasjonal byggaktør bør gå foran i utfasingen for å utvikle et mangfoldig, innovativt og robust marked for fornybar varme over hele landet, på samme måte som Oslo kommune har bidratt til å bygge et lokalt marked og kompetanse ved å anskaffe fossilfri oppvarming til sine bygg. Det haster med å få opp tempoet i utfasingsarbeidet i statlige bygg for å nå målet i tide og for å sikre at det installeres energieffektive oppvarmingsløsninger av høy kvalitet og med lave driftskostnader.
Oljekjeler spiller i dag kun en beskjeden rolle for forsyningssikkerhet og beredskap. Det er både ønskelig og mulig å bli kvitt også den fossile spisslasten for sette en strek over fossil oppvarming av bygg og bolig i Norge én gang for alle. Oslo kommune faset ut fossil oljefyring i alle sine 147 formålsbygg uten å ty til fossil fyringsolje som spiss- og reservelast. Spisslasten blir i dag tatt med biofyringsolje og strøm.

Ine Eriksen Søreide (H)

Svar

Ine Eriksen Søreide: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 30. juni 2014 med spørsmål fra stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås om utfasing av fossil fyringsolje i forsvarssektorens bygg. I 2006 ble det etablert et prosjekt for å redusere forbruksveksten av energi i forsvarssektoren gjennom energisparetiltak, og et program for konvertering av de største varmesentralene basert på fossil olje til mer miljøvennlige metoder. Forsvarsdepartementets målsetting med programmet er å redusere forbruket av fossil oljefyring med 70 prosent innen utgangen av 2016, det vil si fra 14 000 kubikkmeter til om lag 4 200 kubikkmeter fyringsolje. I 2013 var forbruket allerede redusert med 50 prosent i forhold til 2006-nivået. På spørsmål nr. 877 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Holmås om utfasing av fyring med fossil olje svarte klima- og miljøministeren 6. juni 2014 blant annet «Gjennom klimaforliket er det enighet om at fossil fyringsolje som grunnlast skal fases ut av alle statlige bygg innen 2018. I revidert nasjonalbudsjett (Meld. St. 2 (2013-2014)) varslet regjeringen at vi har som ambisjon å fase ut oljekjeler som grunnlast i Statsbyggs eiendommer innen utgangen av 2016. Regjeringen arbeider derfor med sikte på å fase ut oljefyring som grunnlast i Statsbyggs eiendommer innen utgangen av 2016 og som grunnlast i øvrige statlige bygg innen utgangen av 2018.» Ovennevnte program for konvertering av de største varmesentralene i forsvarssektoren vil bli videreført. Det arbeides i tillegg med utfasing av oljekjeler i mindre fyrhus. Det planlegges med å fase ut forsvarssektorens bruk av oljefyring som grunnlast innen utgangen av 2018.