Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Janne Sjelmo Nordås (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1248 (2014-2015)

Innlevert: 30.06.2015
Sendt: 30.06.2015
Besvart: 03.08.2015 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Janne Sjelmo Nordås (Sp)

Spørsmål

Janne Sjelmo Nordås (Sp): Hva er forventet innkrevingskostnad pr. passering i Helgelandspakke Sør?

Begrunnelse

Viser til prop. 148 S.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: I Prop. 148 S (2014-2015) er det lagt til grunn en samlet årsdøgntrafikk gjennom de tre bomstasjonssnittene på 5 130 kjøretøy i 2016, som er første år med bompengeinnkreving. Dette gir totalt 1 872 450 kjøretøy gjennom de tre bomstasjonssnittene i løpet av året. Med årlige innkrevingskostnader på 11 mill. kr, blir kostnaden per passering 5,87 kr. Forventet trafikkvekst gir en gradvis reduksjon i kostnadene til 5,40 kr per passering i 2030 som er siste år med bompengeinnkreving. Begge beløpene er i 2015-prisnivå.
Regjeringen er svært opptatt av at så lenge bompenger er en del av vegfinansieringen, så skal en større andel gå til vegbygging og en lavere andel gå til finansierings- og administrasjonsomkostninger. Regjeringen har derfor fremmet en veg- og bompengereform, som Stortinget behandlet i juni 2015. Jeg merket meg at Senterpartiet i stortingsdebatten hadde en kritisk tone til flere av reformens viktige virkemidler for å kutte bompengekostnadene for bilistene. Regjeringen har også fått gjennomslag for å fjerne en rekke bomstasjoner med høye driftskostnader pr bilpassering. I bompengepakken for Helgeland Sør sørget vi for at økte statlige bidrag dekket mesteparten av kostnadsveksten som prosjektet opplevde fra tidligere planfase frem til endelig stortingsvedtak.