Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Knut Storberget (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:518 (2016-2017)

Innlevert: 17.01.2017
Sendt: 18.01.2017
Besvart: 25.01.2017 av klima- og miljøminister Vidar Helgesen

Knut Storberget (A)

Spørsmål

Knut Storberget (A): Vil statsråden bidra til at Sølendalen hamnelag får full erstatning for sine utgifter til ekstra arbeidsinnsats knyttet til rovviltskade i beitesesongen 2016?

Begrunnelse

Sølendalen hamnelag i Rendalen kommune pådro seg i 2016 betydelige utgifter i forbindelse med forebygging av rovviltskade. De har pådratt seg kostnader på over 1.3 millioner kroner og tilkjent erstatning av fylkesmannen i Hedmark på vel 144 000 kr. Kompensasjon for økt arbeidsomfang ser ikke ut til å være tilstrekkelig hensyntatt. Uten å ta stilling til eksakt korrekt erstatningsbeløp synes dette å være langt fra 100 prosent ulempekompensasjon. Tilliten til rovviltpolitikken er avhengig av erstatningsordninger som gjør beiteutøvere skadesløse særlig i disse dager.

Vidar Helgesen (H)

Svar

Vidar Helgesen: Sølendalen Hamnelag var i beitesesongen 2016 utsatt for betydelige skader på sau grunnet ulv. Fylkesmannen i Hedmark har utbetalt erstatning for mer enn 500 beitedyr, og det er lett å forstå at dette er en stor belastning på dyreeierne.
I rovviltforvaltningen har vi to ulike økonomiske ordninger som må ses i sammenheng i slike saker: erstatninger for tap av dyr til rovvilt og tilskudd til forebyggende og konfliktdempende tiltak. Dette er to gode økonomiske ordninger.
Erstatningsordningen er utformet på en slik måte at den i tillegg til full erstatning for det direkte tapet av beitedyr, også gir kompensasjon for økt arbeidsomfang og andre følgekostnader når tapssituasjoner oppstår. Samtlige medlemmer i beitelaget har fått erstatning for alle beitedyr som er krevd erstattet utover normaltap. I tillegg har medlemmene av Sølendalen hamnelag fått full dekning for økt arbeidsomfang og andre følgekostnader, slik dette beregnes etter erstatningsordningen. Det er i dette tilfellet derfor ikke mulighet til å få mer i erstatning enn det som allerede er utbetalt, og Fylkesmannen i Hedmark har heller ikke mottatt klager på vedtak om erstatning fra medlemmer i beitelaget innen fristens utløp.
Jeg har fått opplyst fra Fylkesmannen i Hedmark at beitelagets medlemmer som del av erstatningen har fått om lag kr 362 000,- for økt arbeidsomfang og andre følgekostnader.
Tilskudd til forebyggende og konfliktdempende tiltak utbetales etter søknad, og Fylkesmannen i Hedmark opplyser at det er utbetalt kr 206 000,- for utvidet tilsynsaktivitet m.m. til Sølendalen hamnelag for beitesesongen 2016.
Jeg er kjent med at Sølendalen hamnelag har vært i dialog med Fylkesmannen i Hedmark om situasjonen. Med bakgrunn i beregningene fra erstatningsoppgjøret som ble klart like før jul, og den store arbeidsbelastningen beitelaget hadde i 2016, fant Fylkesmannen i Hedmark det riktig å imøtekomme deler av kravet fra Sølendalen hamnelag og innvilge kr 50.000,- ekstra tilskudd til tilsynsaktivitet, slik at summen altså ble kr 206.000,-. Sølendalen hamnelag har påklaget dette siste vedtaket, og denne delen av saken er dermed ikke endelig avgjort.
Samlet har Sølendalen hamnelag fått utbetalt om lag kr 568 000,- til ulike forebyggende tiltak og økt arbeidsomfang i 2016. I tillegg kommer erstatning for direkte tap av beitedyr over erstatningsordningen.