Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:43 (2017-2018)
Innlevert: 12.10.2017
Sendt: 13.10.2017
Besvart: 20.10.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nicholas Wilkinson (SV): Helsevesenet har større andel ansatte i deltid enn mange andre sektorer. Fortsatt lyses det ut mange små deltidsstillinger heller enn hele, faste stillinger. Det forekommer også at søkere ber om mindre stillingsbrøk fordi arbeidet er så krevende at det er vanskelig å stå i 100 % stilling.
Hva gjør ministeren for å sikre at arbeidet organiseres slik at det er mulig å stå i 100 % stilling, og hva gjør ministeren for å skape en heltidskultur i helsevesenet?
Deltid er et utbredt problem i helsevesenet. Fortsatt lyses det ut mange små deltidsstillinger heller enn faste, hele stillinger. For eksempel lyste Ahus i sommer ut fem jordmorstillinger på 20 % hver.

Bent Høie: