Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1125 (2018-2019)
Innlevert: 01.03.2019
Sendt: 04.03.2019
Besvart: 07.03.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Vurderer statsråden å endre friskoleloven for å unngå slike tilfeller, å ta initiativ for at § 7-2a i Friskoleloven blir iverksatt eller på annet vis sikre nødvendige reaksjoner?

Begrunnelse

Tilsyn i perioden 2005–2014 har avdekket at Bergen Private Gymnas, startet i 2005 som John Bauergymnaset, og Metis videregående i Hordaland, begge eid av Metis Education AS, har hentet ut midler som ikke har kommet elevene til gode ved å handle med nærstående selskap. For disse forhold har skolene blitt pålagt tilbakebetaling av midler fire ganger. I sum nærmer beløpet seg 20 millioner kroner. Skolene har åpenbart ikke tatt dette til seg.
§ 6-3 i Friskoleloven krever at statstilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode. Friskolelovens § 7-2a åpner for at Utdanningsdirektoratet kan trekke godkjenningen til skoler som ikke følger regelverket.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Friskoleloven § 6-3 fastsetter at statstilskudd og skolepenger i sin helhet skal komme elevene til gode, og at det er forbudt med alle former for utbytte. Utbytteforbudet kom inn i den første loven om private skoler i 1970, og er videreført i alle etterfølgende lover om private/frittstående skoler. I «ny friskolelov» av 2015 ble utbytteforbudet presisert, blant annet ved innføring av nye krav til innsyn og økt dokumentasjonsplikt. Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med friskolene. Ved brudd på regelverket gir friskoleloven § 7-2a anvisning på ulike reaksjoner, i de mest alvorlige tilfellene inndragning av godkjenningen.
Utdanningsdirektoratet har ført tilsyn med økonomiforvaltningen til Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående AS for årene 2012-2014. Deler av tilsynet er ferdigstilt, mens andre deler gjenstår. Utdanningsdirektoratet fattet 24. april 2018 vedtak om tilbakekreving av tilskudd som ikke var kommet elevene til gode med ca. 11 millioner kroner fra Bergen Private Gymnas AS og ca. 10,5 millioner kroner fra Metis videregående AS. Tilbakebetalingskravene knyttet seg til leie av lokaler til over markedspris fra det nærstående selskapet Metis Education AS. Skolene klaget på Utdanningsdirektoratets vedtak. Klagene førte ikke frem, og departementet stadfestet 19. februar 2019 vedtakene.
Under begrunnelsen for valg av tilbakebetaling som reaksjon i vedtakene av 24. april 2018 uttaler Utdanningsdirektoratet:

«Vi vil på et senere tidspunkt komme med ytterligere vurderinger knyttet til øvrige deler av skolens handel med nærstående i 2012-2014. Vi avventer eventuelle øvrige reaksjoner enn de som fremkommer i denne rapporten, til resten av tilsynet er ferdigstilt. Vi vil også på et senere tidspunkt føre tilsyn med skolens husleie i årene etter 2014.»
Departementet er klageinstans for fremtidige vedtak som følge av tilsynet med Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående AS for årene 2012-2014, herunder det som gjelder valg av reaksjon etter friskoleloven § 7-2a. Jeg kan derfor ikke uttale meg ytterligere om dette på det nåværende tidspunkt.