Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1395 (2018-2019)

Innlevert: 03.04.2019
Sendt: 04.04.2019
Rette vedkommende: Digitaliseringsministeren
Besvart: 11.04.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Kan statsråden gjøre rede for hvor mange internettabonnenter som har fått varsel om Telenors endringer av 01.05.19 når det gjelder feilretting/utvikling i kobbernettet, og hvor mange av disse som ikke har 4G-dekning?

Begrunnelse

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Etter det departementet har fått opplyst av Telenor, har totalt 51 284 kunder fått varsel om stans i feilretting i kobbernettet fra 1. mai 2019. Av disse er det til sammen 37 531 kunder med internettabonnement. Av disse igjen er det til sammen 29 705 kunder som bare har internett/bredbånd (dvs. som ikke har fasttelefon i tillegg).
Ifølge de opplysninger som Telenor har gitt departementet, er det ingen av internettkundene som har fått varsel om stans i feilretting fra 1. mai 2019 som (ifølge Telenors egne data) ikke har god 4G-dekning fra Telenor.
Telenor har for øvrig også opplyst at gjennomsnittshastigheten på bredbånd via kobbernettet er 10 Mbit/s. Til sammenlikning er gjennomsnittshastigheten på bredbånd via 4G over 70 Mbit/s.