Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:788 (2019-2020)
Innlevert: 28.01.2020
Sendt: 28.01.2020
Besvart: 05.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Svein Roald Hansen (A): Hvilke føringer vil regjeringen legge til grunn for det videre arbeidet med byvekstavtaler og bypakker for Nedre Glomma-regionen, og når kan Nedre Glomma-regionen forvente at samtaler om dette kan påbegynnes?
Grunnlaget for den nye trepartiregjeringen er basert på Granavolden plattformen, KrF statsministerens redegjørelse i Stortinget 28. januar. I plattformen er det lagt til grunn at regjeringen skal fortsette utbyggingen av effektive løsninger for kollektivtransport, gange og sykkel i byområdene gjennom etablering av byvekstavtaler og belønningsordning i tråd med NTP.
Den forrige regjeringens bompengeavtale datert 23. august 2019 som også stadfestes i brev av 2. januar 2020 fra daværende samferdselsminister Jon Georg Dale, legger nye føringer til grunn for bypakker og byvekstavtaler.

Knut Arild Hareide: I statsbudsjettet for 2020 er det satt av budsjettmidler til å videreføre belønningsmidlene i de fem mindre byområdene, men ikke til byvekstavtaler. Regjeringen arbeider nå med å fastsette et videreutviklet nullvekstmål. Jeg har forståelse for at det er ønskelig å komme i gang med samtaler om byvekstavtaler. I Samferdselsdepartementets brev til Nedre Glomma av 2. januar 2020 heter det bl.a. at:
"Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til videre håndtering av oppstart av forhandlinger om byvekstavtaler i de fem mindre byområdene dersom det er ønske om slike avtaler lokalt."
Jeg viser til føringene i brevet av 2. januar, og er åpen for dialog med de byområdene som ønsker det for å diskutere veien videre.