Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:638 (2020-2021)
Innlevert: 03.12.2020
Sendt: 04.12.2020
Besvart: 09.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A): Kan statsråden redegjøre for på hvilket grunnlag Samferdselsdepartementet mener at det ikke er mulig å forsere oppstart av Borg-prosjektene med vedlikeholdsmudring innenfor de rammer som er gitt i tillatelsen fra Miljødirektoratet?
Vedlikehold og utbedring av farleden inn til Borg havn ble fremmet i NTP 2010-2019, og har i årene etter blitt stadig forsinket grunnet utvidet krav til dokumentasjon og utredninger. Vedlikeholdsbehovet er nå kritisk for bedrifter som er avhengig av sjøtransport til og fra industrien i Nedre Glomma. Samferdselsdepartementet har i høst vedtatt forskrift om lokal skjerping av krav til maksimal størrelse på fartøy som kan anløpe havna, noe som kan få store konsekvenser for blant annet Denofa.
Viser til svar på budsjettspørsmål 120. I opplistingen av prosjekter som kan få forsert oppstart under Kystverket er ikke Borg-prosjektene nevnt.

Knut Arild Hareide: Prosjektet i innseilingen til Borg havn er viktig og har stor betydning for både skipsfart og næringsliv i området. Samtidig er det et utfordrende og kostnadskrevende prosjekt, som forutsetter håndtering av sterkt forurensede sedimenter og ivaretakelse av hensyn til omkringliggende verneområder. Kystverket har gjennomført grundige utredninger som ivaretar disse ulike hensynene, og som er grunnlaget for tillatelsen som er gitt fra Miljødirektoratet.
Regjeringen vil våren 2021 legge frem Nasjonal transportplan 2022-2033, og utbedring av innseilingen til Borg havn vil bli vurdert og prioritert opp mot øvrige tiltak og prosjekter i transportplanen.