Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2914 (2020-2021)

Innlevert: 30.08.2021
Sendt: 31.08.2021
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 06.09.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): På hvilket grunnlag har regjeringen kommet fram til kompensasjonsbeløpet for kommuner som blir berørt av regjeringens sentralisering av nødmeldingssentralene, og i hvilken grad mener statsråden at kompensasjonen dekker de reelle kostnadene kommunene har hatt ved etablering av sentralene?

Begrunnelse

Da Stortinget behandlet nærpolitireformen i prop. 61LS, 10. juni 2015, ble det ble blant annet fattet vedtak om følgende anmodning, nr. 645:

«Stortinget ber regjeringen utforme en kompensasjonsordning for 110-sentraler som blir nedlagt med ny struktur, og komme tilbake til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte.»

I oppfølgingen av dette vedtaket har det blitt stilt flere skriftlige spørsmål til hvordan dette følges opp av regjeringen. Det vises i den forbindelse til dokument nr. 15:1841 (2017-2018) og dokument nr. 15:1414 (2018-2019), der spørsmålet om kompensasjon for berørte kommuner er tatt opp.
24.juni 2021 sendte kommunal- og moderniseringsdepartementet brev til berørte kommuner, der de blir informert om fastsatt kompensasjon (med forbehold om budsjettmessig dekning).
Samlet sett er det avsatt 20 millioner til disse kommunene. Arendal / Østre Agder får tilsagn om 4,14 millioner, et beløp svært langt under de reelle kostnadene knyttet til etableringen av nødmeldingssentralen.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Samlokalisering av politiets operasjonssentraler og det kommunale brann- og redningsvesenets 110-sentraler vegg-i-vegg er en viktig del av politireformen. For å støtte opp om dette viktig tiltaket har Regjeringen brukt betydelige midler på de sentralene som er samlokalisert så langt.
Brann- og redningsvesenet, herunder etablering og drift av 110-sentralene, er i utgangspunktet et kommunalt ansvar og kommunenes ansvar å finansiere. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at det har vært gjennomført organisatoriske endringer knyttet til 110-sentralene tidligere, og at det da ikke har blitt gitt kompensasjon.
Regjeringen har, selv om det er et kommunalt ansvar å finansiere brann- og redningsvesenet og det er brukt betydelig statlige midler på de nye samlokaliserte sentralene, besluttet å gi kompensasjon til kommuner hvor 110-sentralen blir avviklet som følge av samlokalisering med politiets operasjonssentraler. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet departementet og DSB foretatt en skjønnsmessig vurdering og lagt til grunn at fem kommuner kvalifiserer for å motta kompensasjon for deler av sine utgifter gjennom KMDs skjønnsmidler. Skien kommune og Bodø kommune har allerede foretatt samlokaliseringen, og vil få utbetalt skjønnsmidler i 2021. For Arendal, Tromsø og Trondheim tas det, med forbehold om budsjettmessig dekning, sikte på å utbetale kompensasjonen når samlokaliseringen er gjennomført.