Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:646 (2021-2022)

Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 20.12.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å tilby gratis hurtigtester til folket?

Begrunnelse

Samfunnet står i en større smittebølge enn hva det noen gang har gjort tidligere. Flere sykehus melder om sprengt intensivkapasitet, i tillegg til at omikron-varianten kan står for større smittespredning enn hva vi har sett blant de tidligere korona-variantene. Testing er viktigere enn noen gang for å kartlegge, og for å få kontroll på smitten. Til tross for dette koster en hurtigtest rundt 100 kroner på apotekene, noe som gjør terskelen høyere for å teste seg.
Fremskrittspartiet mener det er viktig å gjøre testing enda mer tilgjengelig for folk – også selvtester. Å bidra til smittekontroll skal ikke koste penger, særlig ikke i en situasjon der testing er viktigere enn tidligere og mange familier sliter med skyhøye strømpriser. Rimelige og tilgjengelige selvtester er viktig for å få kontroll på smittespredningen.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: En god teststrategi er et effektivt tiltak for å avdekke og begrense smittespredningen. Regjeringen har nylig sørget for at Helsedirektoratet har gjennomført hurtiganskaffelse av 25 millioner tester. I tillegg er det inngått en rammeavtale som gir rom for anskaffelse av 50 mill. tester, samtidig som vi vil foreslå ytterligere bestillingsfullmakt for å inngå rammeavtaler som gir oss trygghet for at vi har de testene som trengs tilgjengelige i 2022.
Testing på kommunale teststasjoner er et gratis lavterskeltilbud som benyttes i stor grad.
Det er viktig at kritiske samfunnsfunksjoner ikke blir rammet og at samfunnet er åpent så langt det smittevernfaglig lar seg gjøre. Regjeringen har valgt å prioritere tester til personer i kritiske samfunnsfunksjoner som er i smittekarantene. Det samme gjelder de som arbeider i barneverninstitusjoner, på institusjoner med psykisk utviklingshemmede eller lignende, og som er i smittekarantene. Disse har mulighet for fritak fra arbeidskarantene under forutsetning av daglig testing. Videre prioriterer vi personer som har symptomer, herunder barn og unge mellom 7 og 18 år, ansatte i barneverninstitusjoner eller på institusjoner med psykisk utviklingshemmede og lignende, samt ansatte i helse- og omsorgstjenesten og i andre kritiske samfunnsfunksjoner. Vi legger også til rette for annen screening etter smittevernfaglig vurdering, slik som jevnlig testing av barn og unge, særlig i områder med vedvarende høyt smittetrykk, og jevnlig testing i helse- og omsorgstjenesten i enkelte situasjoner og i områder med vedvarende høyt smittetrykk. Vi prioriterer også testing ved innreise til landet.
Videre har Helsedirektoratet publisert en veileder for prioritering og bruk av selvtester i kommunen. Ut fra veilederen og lokale forhold, vurderer kommunene hvordan de vil benytte tilgjengelige tester.
Testing bidrar til å holde samfunnet åpent, og det er derfor et mål med mer jevnlig testing av barn, ansatte i utdanningssektoren, fagfolk i helse- og omsorgstjenesten og andre som jobber med sårbare grupper, folk i andre miljøer med mye smitte og eventuelt folk i kultur- og næringsliv. Dette er en ny strategi som regjeringen jobber etter, og som kan innføres når alle anskaffelser er gjennomført.