Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:756 (2021-2022)
Innlevert: 21.12.2021
Sendt: 21.12.2021
Besvart: 05.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Kan statsråden bekrefte og forsikre at prosjektet E39 mellom Kristiansand og Stavanger fullføres som en firefelts motorvei?

Begrunnelse

Under budsjettdebatten på Stortinget ble statsråden, representanter fra regjeringen og SV flere ganger utfordret til å svare på betydningen av punktet i budsjettavtalen mellom regjeringen og SV som sier at:

«Stortinget ber regjeringen frem mot statsbudsjettet for 2023 komme tilbake med en vurdering av veiporteføljen i Nasjonal transportplan (NTP) for å sikre en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.»

Det kom i debatten tydelig frem at det var stor avstand i forståelsen av dette punktet mellom de forskjellige representantene som står bak budsjettavtalen. Statsråden bekreftet at regjeringen har igangsatt et arbeid for å kartlegge hvilke strekninger dette kan gjelde, og at han derfor ikke på nåværende tidspunkt kunne si hvilke strekninger som kunne være aktuelle. I Avisen Agder den 20. des. sier representantene Henriksen og Pollestad at denne usikkerheten ikke gjelder E39 mellom Søgne og Ålgård og at ingen av representantene frykter høyere terskel for en firefelts vegløsning på denne strekningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at det er Nye Veier AS som har ansvaret for utbyggingen av E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård i Rogaland. Kommunedelplanarbeidet for E39 på strekningen Lyngdal Vest – Sandnes er gjennomført som statlig plan med Kommunal- og moderniseringsdepartementet som planmyndighet. Vedtaket ble offentliggjort den 25. juni 2021 i brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til Samferdselsdepartementet.
Nye Veier AS opplyser om at vedtaket gjelder strekningen fra kommunegrensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord til Ålgård. For strekningen fra Oksafjellet til kommunegrensen mellom Lund og Eigersund kommuner skal Nye Veier AS planlegge for en trasé som unngår konflikt med mineralressursene i Øygrei-området. Fra Lyngdal vest, nærmere bestemt Røysgård, og kommunegrensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord, skal det gjennomføres et videre planarbeid for å utrede en alternativ trase. Planarbeidet skjer i samarbeid med Kvinesdal kommune og Nye Veier. Her er Kvinesdal kommune planmyndighet.
Det er i arbeidet med den statlige planen lagt til grunn at det skal kunne bygges firefelts motorvei på hele strekningen. Endelig valg av løsninger vil skje i forbindelse med reguleringsplanarbeidet.
Nye Veier AS viser til at for store deler av strekningen er trafikkmengden så høy at det uavhengig av om innslagspunktet for firefeltsvei blir justert vil være riktig å planlegge for utbygging av firefeltsvei.
For de delstrekningene på E39 som har mer begrenset trafikkmengde (11 000-15 000 ÅDT) er behovet for tunneler så stort at det uansett vil være riktig å bygge kontinuerlig firefeltsvei. Tunnelsikkerhetsforskriften setter krav som i praksis betyr doble tunnelløp for trafikkmengder over 8 000 ÅDT. Å bygge kun 2/3-felt mellom tunnelene vil gi lite besparelser sett opp mot den tapte nytten som følger av at fartsgrensen på veien vil bli redusert.
Nye Veier AS sin vurdering er derfor at E39 mellom Kristiansand og Stavanger bør bygges med gjennomgående fire felt og planlegges for hastighet på 110 km/t. Jeg slutter meg til Nye Veier AS sine faglige vurderinger knyttet til standardvalg på den aktuelle strekningen.