Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:970 (2021-2022)

Innlevert: 20.01.2022
Sendt: 20.01.2022
Besvart: 24.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan det bes om en redegjørelse for prosessen om å gi bompengefritak for biogasskjøretøy, hvor står saken nå og når forventer statsråden å komme tilbake til Stortinget?

Begrunnelse

Et bredt stortingsflertall har gått inn for å at kjøretøy som bruker biogass som drivstoff, skal likestilles med elektriske og hydrogendrevne kjøretøy i bomringene, altså gis fritak i bomringen. I budsjettavtalen mellom regjeringen og SV ligger det også inn et verbalforslag om at:

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022».

Departementet har tidligere kommet med en innvending om at stikkprøvekontroll av biogass ikke vil være mulig, men vi lurer på om det ikke finnes andre kontrollmekanismer for å unngå å gi fritak i bomringen til kjøretøy på naturgass. Bransjen viser for eksempel til dokumentkontroll som en mulig løsning. En kartlegging av Energigass Norge viser også at det i 2021 kun ble levert biogass som drivstoff til kjøretøy, og ingen naturgass. Vi håper derfor at departementet har kommet videre i arbeidet med å utrede fritak for biogasskjøretøy.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til at Stortinget den 27. mai 2021 vedtok anmodningsvedtak nr. 1008. Dette er omtalt i Prop. 1 S (2021-2022). Som det fremgår av omtalen, er det innenfor det bompengetekniske systemet, AutoPASS, ikke mulig å gi fritak til kun biogasskjøretøy. Det ble heller åpnet for at ev. fritak for biogasskjøretøy kan håndteres gjennom lokale refusjonsordninger.
Stortinget fattet ved behandlingen av Innst. 2 S (2021–2022) den 2. desember 2021 et nytt anmodningsvedtak om saken (vedtak 35 nr. 8) der regjeringen bes om å utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022. Vedtaket er for tiden under behandling i Samferdselsdepartementet. Jeg vil komme tilbake til Stortinget om denne saken så raskt det er mulig.