Mona Fagerås (SV): Kan ministeren si noe om hvor lang frist vi har på oss til å rette opp manglene vi har for å nå kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og hva er i verste fall konsekevensene av å ikke holde oss innenfor fristen, og risikerer vi å måtte betale bøter?
Begrunnelse
På regjeringens nettside fra 14.04.2021 under "Samferdselsdepartementet har svart ESA om tunnelsikkerhetsdirektivet" fant jeg følgende informasjon:
"EFTAs overvåkingsorgan (ESA) fører tilsyn med at EØS-avtalen blir gjennomført i og etterlevd av EØS/EFTA-statene.
Tunnelsikkerhetsdirektivet pålegger EØS-statene å sørge for at alle tunnelene, som omfattes av direktivet, oppfyller minimumskrav til sikkerhet innen gitte frister. For Norges del var fristen for å oppgradere tunnelene 30. april 2019. Oppgraderingsplikten gjelder 131 tunneler på TEN-T-veinettet. Norge har oppgradert flertallet av tunnelene. Ved utgangen av 2021 vil det imidlertid gjenstå 49 tunneler som ikke er oppgradert."
Videre:
"I april 2020 besluttet ESA å åpne traktatbruddsak."
Norge har her i sitt svar til ESA vist til at i NTP for 2022-2033 (NTP) er det lagt opp til å utbedre de siste tunnelene som gjenstår. Etter at statsbudsjettet for 2023 ble lagt frem kan det se ut som om flere av disse tunellene som trenger oppgradering for å følge tunellforskriftene er utsatt. Flere av disse tunellene inngår i prosjektet Mørsvikbotn-Megården (Sørfoldtunellene) på E-6 i Nordland.