Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til energiministeren

Dokument nr. 15:2464 (2023-2024)
Innlevert: 30.07.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 07.08.2024 av energiminister Terje Aasland

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Mener statsråden at det fremdeles er slik at rederiene selv skal kunne velge sine underleverandører fritt uten føringer fra oljeselskapene, der alle krav og kvalifikasjoner er oppfylt?

Begrunnelse

Et helikopterdekk, kalt helidekk, er en ulisensiert, internasjonal flyplass (heliport) montert på en fast eller flytende innretning som oljerigger floteller eller skip. Oljeselskap leier inn maritime tjenester og krever gjennom kontrakten at helidekket er i forskriftsmessig stand. Helidekkeier, som oftest er et rederi, skal følge helidekkforskriftene til enten Havtil (innretningsforskriften), Sjøfartsdirektoratet (forskrift om helikopterdekk på innretninger), SOLAS (brannvern og sikkerhetstiltak på skip), eller følge flaggstatens krav. Rederne er pålagt rutinemessig å vedlikeholde og inspisere sine helidekk.
Rederiene leier inn selskaper for å få hjelp til inspeksjonen, inneholdende momenter som bl.a. gjennomgåelse av helidekkets tegninger, inn-/utflygingssektorer, belysning, luftfartshindre, brannslukkingssystemer, trening av personell, og meteorologisk og kommunikasjonsutstyr. Inspeksjonen danner grunnlaget for rederens flyplassdataark som skal presenteres ved begjæring overfor helikopteroperatørene før flyging gjennomføres.
Tidligere har departementet vært tydelig på at kontrakter og oppdrag på norsk sokkel skal tildeles etter konkurranse. Det er de ulike selskapene i næringen som selv til enhver tid må posisjonere seg i de ulike markedene for varer og tjenester. Dette gjelder også for rederiene og øvrig del av den maritime delen av næringen. Konkurranse mellom flere leverandører av varer og tjenester i de ulike delmarkedene er viktig for at oljeselskapene kan lete etter, bygge ut og produsere olje og gass effektivt over tid.
Den siste tiden er det kommet frem opplysninger at oljeselskap ber rederier bruke kun en navngitt underleverandør til inspeksjon av helidekk, noe som fører til dårligere konkurranse og som på sikt kan føre til både dyrere og dårligere tjenester.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Hovedaktiviteten til selskapene som er rettighetshavere på norsk kontinentalsokkel skjer under en utvinningstillatelse. Slike tillatelser inneholder rettighetshavernes plikter og rettigheter og er tildelt fra staten i konkurranse med andre selskaper.
Når rettighetshaverne velger sine leverandører og tildeler kontrakter knyttet til sin petroleumsvirksomhet skjer det, som for annet næringsliv, på kommersielle vilkår og normalt etter en prosess der kvalifiserte leverandører kan delta i konkurransen om oppdragene. Samtidig er det slik at forhold som tidligere erfaring med en leverandør eller underleverandør, priser, kvalitet på arbeidet som utføres og tidsmessighet også vil kunne vektlegges av rettighetshaverne.
Jeg mener det både er i rettighetshavernes og deres leverandørers egen kommersielle interesse at det er god og sunn konkurranse om oppdrag. Uansett skal all aktivitet skje innenfor alt relevant regelverk.