-
Spørretimespørsmål
Datert: 22.05.2025
Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om hva statsråden gjør for å unngå at rammevilkårene for Rana Gruber drastisk forverres når Bane NOR vil mangedoble avgiften for malmtransport
-
Spørretimespørsmål
Datert: 22.05.2025
Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om hva statsråden kan gjøre for å se ny ringvei i Kristiansand i sammenheng med behovet for økt antall «dekningsrom» /tilfluktsrom
-
Spørretimespørsmål
Datert: 22.05.2025
Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om hva som er grunnen til at Arbeiderpartiet i regjering ikke har prioritert samferdselsutbygging i Troms
-
Spørretimespørsmål
Datert: 22.05.2025
Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om statsråden kan redegjøre for framdriften i prosjektet med ny Hamar stasjon
-
Spørretimespørsmål
Datert: 15.05.2025
Besvart: 21.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
NRK rapporterte 14. mai 2025 om kollektivkrise i hele landet. Kraftig kostnadsvekst fører til kutt i ruter mange steder, stikk i strid med regjeringens mål om å løfte grønn transport.
Hva vil statsråden si til innbyggerne i Rogaland, Vestfold, Telemark, Agder, Buskerud, Vestland, Trøndelag og andre steder som opplever eller risikerer store kutt i rutetilbudet?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 08.05.2025
Spørsmålet er trukket tilbake
Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjering har gjennomført eit viktig oppryddingsarbeid etter Solberg-regjeringa si liberalisering av drosjenæringa, men vi er langt frå i mål med alle tiltaka som må til. Det er svært viktig med framdrift i det vidare arbeidet. Drosjeutvalet leverte i fjor sommar den andre delrapporten, og statsråden meldte for ei tid tilbake at regjeringa ville leggje fram ein proposisjon om saka som kunne handsamast i vårsesjonen.
Når vert denne proposisjonen framlagd, og kva for nye tiltak meiner statsråden er viktigast å gjennomføre?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 24.04.2025
Fremsatt av: Marie Sneve Martinussen (R)
Besvart: 07.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om regjeringen vil slå tydelig fast at den ikke vil innføre kuttene som ligger i forslaget fremsatt av regjeringens postutvalg
-
Spørretimespørsmål
Datert: 03.04.2025
Besvart: 09.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om korleis dei nye reglane for kabotasjeverksemd for utanlandske turbussar i Noreg vert følgt opp gjennom Statens vegvesen si kontrollverksemd
-
Spørretimespørsmål
Datert: 02.04.2025
Besvart: 09.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Trafikken på E39 Kristiansand – Mandal har gått ned på grunn av høy bompengebelastning. I starten av 2024 ble bompengesatsene økt, og nå velger bilistene heller gamlevegen enn den trafikksikre nye vegen for å unngå bompengene. I svarbrevet fra statsråden til Innst. 74 S (2024 – 2025) står det: «I tråd med fastsatte rutiner for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter vil økonomien tidligst bli vurdert av Ferde AS i februar/mars 2025 etter ett til to års drift med de nye takstene».
Har denne vurderingen blitt gjort, eller vil statsråden sørge for at vurderingen blir gjort?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 27.03.2025
Besvart: 02.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om hva statsråden vil gjøre med mangelen på regularitet og pålitelighet i jernbanen
-
Spørretimespørsmål
Datert: 27.03.2025
Besvart: 02.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om korleis Stortingets vedtak om Nasjonal transportplan 2025–2036 og forsvarsforliket påverkar regjeringa si prioritering av og i transportsektoren
-
Spørretimespørsmål
Datert: 20.03.2025
Spørsmålet er trukket tilbake
Ryfast er Norges dyreste bompengeprosjekt. En tur fra Strand til Stavanger koster i dag 201 kroner uten bombrikke. Det er altså én vei. For en pendler med bensinbil koster det 6 500 kroner i måneden å bruke tunnelen. Resultatet er at mange strandbuer rett og slett ikke har råd til å bruke tunnelen, som er eneste vei til Stavanger. Ryfast har ikke mottatt én eneste krone i ferjeavløsningsmidler og fikk dessuten en uforutsett momssmell av staten.
Vil regjeringen komme med friske midler for å avlaste bompengebelastningen i Ryfast?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 20.03.2025
Besvart: 26.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om statsråden kan gjera greie for dei uføresette hendingane i Moss sentrum i samband med bygging av jernbane og - stasjon, og kva tankar han gjer seg om konsekvensar for tid og kostnad
-
Muntlig spørsmål
Datert: 05.03.2025
Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om hvordan Stortinget vil involveres i det arbeidet som nå må gjøres med å styrke beredskapen i samferdselssektoren
-
Muntlig spørsmål
Datert: 05.03.2025
Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om statsråden kan forklare kvifor det som i andre land vert omtalt som førebyggjande, liksom skal vere trafikkfarleg i Noreg
-
Spørretimespørsmål
Datert: 13.02.2025
Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om korleis statsråden vil møta den auka etterspørselen etter ferjereiser no når vi står framom ein ny sommarsesong
-
Spørretimespørsmål
Datert: 30.01.2025
Til behandling
Slukking av 2G-nettet har konsekvenser for svært viktige deler av samfunnets beredskap. Nkom har ikke konsekvensutredet en slik fundamental endring. Ifølge Nkom påligger det tilbyder å utrede samfunnsmessige konsekvenser, og forbrukerne å bære de betydelige kostnadene ved reformen.
Kan statsråden forklare hvorfor vi har Nkom og hvorfor Nkom ikke tar ei ansvarlig rolle i denne ekstremt viktige saken når nedstengning av 2G-nettet har konsekvenser for landets svært viktige beredskaps- og samfunnsfunksjoner?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 29.01.2025
Til behandling
Ryfast-tunnelen er Norges dyreste bompengeprosjekt. En tur fra Strand til Stavanger koster i dag 201 kroner uten bombrikke. Det er altså én vei. For en pendler med bensinbil koster det 6 500 kroner i måneden å bruke tunnelen. Resultatet er at mange strandbuer rett og slett ikke har råd til å bruke tunnelen, som er eneste vei til Stavanger. Ryfast har ikke mottatt én eneste krone i ferjeavløsningsmidler og fikk dessuten en uforutsett momssmell av staten.
Vil regjeringen komme med friske midler som kan redusere bompengene i Ryfast?
-
Spørretimespørsmål
Datert: 14.01.2025
Besvart: 29.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om løyvingane frå regjeringa til fylkesvegferjedrifta er vilkårlege når det ikkje finst berekningar på korleis inntektsmodellen ville vore utan ordninga med gratis ferje og utan takstreduksjonen.
-
Spørretimespørsmål
Datert: 09.01.2025
Bortfaller grunnet spørrers forfall/spørrer ikke til stede
Om hvorfor statsråden ikke selv satte krisestab da jernbanenettet over hele landet ble nedstengt første juledag