Spørretimespørsmål m.m.

Liste over muntlige spørsmål og spørretimespørsmål fra representantene til statsrådene, spørsmål til presidentskapet og spørsmål ved møtets slutt.

Avgrens utvalget

Finn spørretimespørsmål etter

Samferdselsministeren SD (1 - 20 av 37)

  • Spørretimespørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 22.05.2025

    Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hva statsråden gjør for å unngå at rammevilkårene for Rana Gruber drastisk forverres når Bane NOR vil mangedoble avgiften for malmtransport
  • Spørretimespørsmål fra Eivind Drivenes (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 22.05.2025

    Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hva statsråden kan gjøre for å se ny ringvei i Kristiansand i sammenheng med behovet for økt antall «dekningsrom» /tilfluktsrom
  • Spørretimespørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 22.05.2025

    Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hva som er grunnen til at Arbeiderpartiet i regjering ikke har prioritert samferdselsutbygging i Troms
  • Spørretimespørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 22.05.2025

    Besvart: 28.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om statsråden kan redegjøre for framdriften i prosjektet med ny Hamar stasjon
  • Spørretimespørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 15.05.2025

    Besvart: 21.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    NRK rapporterte 14. mai 2025 om kollektivkrise i hele landet. Kraftig kostnadsvekst fører til kutt i ruter mange steder, stikk i strid med regjeringens mål om å løfte grønn transport. Hva vil statsråden si til innbyggerne i Rogaland, Vestfold, Telemark, Agder, Buskerud, Vestland, Trøndelag og andre steder som opplever eller risikerer store kutt i rutetilbudet?
  • Spørretimespørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 08.05.2025

    Spørsmålet er trukket tilbake

    Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjering har gjennomført eit viktig oppryddingsarbeid etter Solberg-regjeringa si liberalisering av drosjenæringa, men vi er langt frå i mål med alle tiltaka som må til. Det er svært viktig med framdrift i det vidare arbeidet. Drosjeutvalet leverte i fjor sommar den andre delrapporten, og statsråden meldte for ei tid tilbake at regjeringa ville leggje fram ein proposisjon om saka som kunne handsamast i vårsesjonen. Når vert denne proposisjonen framlagd, og kva for nye tiltak meiner statsråden er viktigast å gjennomføre?
  • Spørretimespørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 24.04.2025

    Fremsatt av: Marie Sneve Martinussen (R)

    Besvart: 07.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om regjeringen vil slå tydelig fast at den ikke vil innføre kuttene som ligger i forslaget fremsatt av regjeringens postutvalg
  • Spørretimespørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 03.04.2025

    Besvart: 09.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om korleis dei nye reglane for kabotasjeverksemd for utanlandske turbussar i Noreg vert følgt opp gjennom Statens vegvesen si kontrollverksemd
  • Spørretimespørsmål fra Eivind Drivenes (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 02.04.2025

    Besvart: 09.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Trafikken på E39 Kristiansand – Mandal har gått ned på grunn av høy bompengebelastning. I starten av 2024 ble bompengesatsene økt, og nå velger bilistene heller gamlevegen enn den trafikksikre nye vegen for å unngå bompengene. I svarbrevet fra statsråden til Innst. 74 S (2024 – 2025) står det: «I tråd med fastsatte rutiner for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter vil økonomien tidligst bli vurdert av Ferde AS i februar/mars 2025 etter ett til to års drift med de nye takstene». Har denne vurderingen blitt gjort, eller vil statsråden sørge for at vurderingen blir gjort?
  • Spørretimespørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 27.03.2025

    Besvart: 02.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hva statsråden vil gjøre med mangelen på regularitet og pålitelighet i jernbanen
  • Spørretimespørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 27.03.2025

    Besvart: 02.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om korleis Stortingets vedtak om Nasjonal transportplan 2025–2036 og forsvarsforliket påverkar regjeringa si prioritering av og i transportsektoren
  • Spørretimespørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 20.03.2025

    Spørsmålet er trukket tilbake

    Ryfast er Norges dyreste bompengeprosjekt. En tur fra Strand til Stavanger koster i dag 201 kroner uten bombrikke. Det er altså én vei. For en pendler med bensinbil koster det 6 500 kroner i måneden å bruke tunnelen. Resultatet er at mange strandbuer rett og slett ikke har råd til å bruke tunnelen, som er eneste vei til Stavanger. Ryfast har ikke mottatt én eneste krone i ferjeavløsningsmidler og fikk dessuten en uforutsett momssmell av staten. Vil regjeringen komme med friske midler for å avlaste bompengebelastningen i Ryfast?
  • Spørretimespørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 20.03.2025

    Besvart: 26.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om statsråden kan gjera greie for dei uføresette hendingane i Moss sentrum i samband med bygging av jernbane og - stasjon, og kva tankar han gjer seg om konsekvensar for tid og kostnad
  • Muntlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 05.03.2025

    Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hvordan Stortinget vil involveres i det arbeidet som nå må gjøres med å styrke beredskapen i samferdselssektoren
  • Muntlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 05.03.2025

    Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om statsråden kan forklare kvifor det som i andre land vert omtalt som førebyggjande, liksom skal vere trafikkfarleg i Noreg
  • Spørretimespørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 13.02.2025

    Besvart: 05.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om korleis statsråden vil møta den auka etterspørselen etter ferjereiser no når vi står framom ein ny sommarsesong
  • Spørretimespørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 30.01.2025

    Til behandling

    Slukking av 2G-nettet har konsekvenser for svært viktige deler av samfunnets beredskap. Nkom har ikke konsekvensutredet en slik fundamental endring. Ifølge Nkom påligger det tilbyder å utrede samfunnsmessige konsekvenser, og forbrukerne å bære de betydelige kostnadene ved reformen. Kan statsråden forklare hvorfor vi har Nkom og hvorfor Nkom ikke tar ei ansvarlig rolle i denne ekstremt viktige saken når nedstengning av 2G-nettet har konsekvenser for landets svært viktige beredskaps- og samfunnsfunksjoner?
  • Spørretimespørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 29.01.2025

    Til behandling

    Ryfast-tunnelen er Norges dyreste bompengeprosjekt. En tur fra Strand til Stavanger koster i dag 201 kroner uten bombrikke. Det er altså én vei. For en pendler med bensinbil koster det 6 500 kroner i måneden å bruke tunnelen. Resultatet er at mange strandbuer rett og slett ikke har råd til å bruke tunnelen, som er eneste vei til Stavanger. Ryfast har ikke mottatt én eneste krone i ferjeavløsningsmidler og fikk dessuten en uforutsett momssmell av staten. Vil regjeringen komme med friske midler som kan redusere bompengene i Ryfast?
  • Spørretimespørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 14.01.2025

    Besvart: 29.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om løyvingane frå regjeringa til fylkesvegferjedrifta er vilkårlege når det ikkje finst berekningar på korleis inntektsmodellen ville vore utan ordninga med gratis ferje og utan takstreduksjonen.
  • Spørretimespørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 09.01.2025

    Bortfaller grunnet spørrers forfall/spørrer ikke til stede

    Om hvorfor statsråden ikke selv satte krisestab da jernbanenettet over hele landet ble nedstengt første juledag