Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Olav Gunnar Ballo (SV) til helseministeren

Om å vurdere å gjeninnføre _refusjon for sterilisering_, etter masseavbestillinger pga. at det nå er vedtatt fulle egenandeler for inngrepet

Datert: 23.01.2002
Besvart: 30.01.2002 av helseminister Dagfinn Høybråten

Olav Gunnar Ballo (SV)

Spørsmål

Olav Gunnar Ballo (SV): I statsbudsjettet for 2002 ble det vedtatt fulle egenandeler for sterilisering. Ved landets sykehus meldes det nå om masseavbestillinger til sterilisering. Særlig melder kvinner avbud etter at egenandelen har blitt 6 000 kroner for å la seg sterilisere.
Vil statsråden vurdere gjeninnføring av refusjon for sterilisering med bakgrunn i at så mange ikke ser seg råd til å gjennomføre sterilisering med de egenandelene som er innført?

Les hele debatten