Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Carsten Dybevig (H) til helseministeren

Om _effektivisering av sykehusene_ og utnytting av ledig kapasitet for å få redusert helsekøene og kostnadene, med eksempel i et prosjekt i Halden kommune

Datert: 16.01.2003
Besvart: 22.01.2003 av helseminister Dagfinn Høybråten

Carsten Dybevig (H)

Spørsmål

Carsten Dybevig (H): Hver tredje langtidssykmeldte venter over 200 dager på behandling til en kostnad på ca. 1 700 kr pr. døgn. Ifølge SINTEF har sykehusene fått 30 pst. mer penger de siste 10 årene uten at de er blitt mer effektive. Samtidig har helsekøene vokst. Et prosjekt i Halden kommune har utnyttet ledig kapasitet ved sykehusene. Det har gitt raskere behandling, mindre helsekø og reduserte kostnader for samfunnet.
Hvordan vil statsråden overføre disse "bestillerkompetanse"-erfaringene til gavn for hele befolkningen?

Les hele debatten