Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Jørund Leknes (SV) til miljøvernministeren

Om å ta initiativ til _straffetiltak mot land som nekter å ratifisere Kyotoprotokollen_

Datert: 10.02.2005
Besvart: 16.02.2005 av miljøvernminister Knut Arild Hareide

Jørund Leknes (SV)

Spørsmål

Jørund Leknes (SV): De menneskeskapte klimaendringene er mer synlige enn noen sinne, i Bergen settes nedbørsrekorder og Nord-Afrika rammes av snøbyger. Kyotoprotokollen er et første skritt på veien for å redusere utslippene av klimagasser, og følgelig redusere de farlige klimaendringene. Likevel ser vi at USA og Australia ignorerer klimatrusselen, og nekter å ratifisere protokollen.
Vil Regjeringa ta initiativ til straffetiltak mot land som nekter å ratifisere Kyotoprotokollen?

Les hele debatten