Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Borghild Tenden (V) til olje- og energiministeren

Om hvorvidt regjeringen vil følge EUs modell, eller prøve å forhandle ned _Norges forpliktelser i fornybardirektivet_

Datert: 25.11.2010
Besvart: 01.12.2010 av olje- og energiminister Terje Riis-Johansen

Borghild Tenden (V)

Spørsmål

Borghild Tenden (V): EUs fornybardirektiv kan hjelpe Norge å konvertere vårt høye forbruk av fossil energi. Norge har i dag en fornybarandel på 58,2 prosent. Inkluderer man offshoresektoren i dette regnestykket, blir fornybarandelen om lag 10 prosentpoeng lavere. Dersom Norge skal få utregnet sin fornybarandel på samme måte som EU-landene, vil det si at vår fornybarandel må opp til mellom 72,4 til 73,6 prosent.
Vil regjeringen følge EUs modell, eller vil regjeringen prøve å forhandle ned Norges forpliktelser i fornybardirektivet?

Les hele debatten