Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om hva statsråden vil svare ESA og Oslos befolkning etter brev hvor ESA advarer regjeringen om at den vil kunne_ reise sak for EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet_ om ikke regjeringen legger frem en plan for å gjøre noe med den helseskadelige luftkvaliteten som finnes i flere byer
Datert: 21.05.2014
Besvart: 04.06.2014 av klima- og miljøminister Tine Sundtoft

Heikki Eidsvoll Holmås (SV): I brev av 26. mars 2014 advarer ESA regjeringen om at den vil kunne reise sak for EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet om ikke regjeringen legger frem en plan for å gjøre noe med den helseskadelige luftkvaliteten som finnes i flere byer, men særlig i Oslo. Så langt har ikke regjeringen vist vilje til å gjøre noe med hovedproblemet, som er biltrafikken, men prioriterer i stedet utbygging av ny inntil 14-felts E18 som vil forverre helseproblemene.
Hva svarer statsråden ESA og Oslos befolkning?