Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Kari Henriksen (A) til helse- og omsorgsministeren

Om hvilke grep statsråden har tatt for å hindre _ulikheter i helsetilbudet_, med henvisning til kutt i tjenester som følge av at midler føres fra offentlige sykehus til private aktører

Datert: 24.11.2016
Besvart: 30.11.2016 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Helseministeren har innført det som kalles for en reform, som er å føre midler fra offentlige sykehus til private aktører, samt iverksatt ABE-kutt i helsetjenesten. For Sørlandet sykehus betyr dette at de er inne i en kritisk økonomisk situasjon. Revmatologisk avdeling ble bedt om å kutte i sine tilbud, noe som ville gått ut over kronikergrupper og spesielt kvinner. Slike tiltak forsterker ulikhetene i helsetjenesten.
Hvilke grep har statsråden tatt for å hindre ulikheter i helsetilbudet?

Les hele debatten