Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om at _foreldre til utviklingshemmet ungdom over 18 år mister retten til pleiepenger_ når ungdommen har blitt alvorlig eller kritisk syk, og hvordan statsråden vil sikre at familiene ikke får enda flere belastninger som en konsekvens av denne innstrammingen
Datert: 26.04.2017
Besvart: 03.05.2017 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Freddy de Ruiter (A): Ny pleiepengeordning blir en forbedring for mange, men noen får det betydelig vanskeligere. Foreldre til utviklingshemmet ungdom over 18 år, som tidligere har hatt rett til pleiepenger når ungdommen har blitt alvorlig eller kritisk syk, mister nå denne retten. Dette gjelder få familier, men de rammes hardt. Det framstår som en uforståelig endring.
Hvordan vil statsråden sikre at disse familiene ikke får enda flere belastninger som en konsekvens av denne innstrammingen?