Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Om statsråden vil vurdere å innføre _nullutslippssoner i verdensarvfjordene_

Datert: 26.10.2017
Besvart: 08.11.2017 av klima- og miljøminister Vidar Helgesen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Nærøyfjord- og Geirangerfjordområdene regnes av UNESCO som de aller vakreste fjordlandskapene og de står på verdensarvlisten. Norge har forpliktet seg til å ta vare på disse områdene. Tross dette: Mer enn halvparten av cruiseskipene som seiler i disse fjordene, er bygget før 2000 og har mangelfull miljøteknisk standard. Bruk av tungolje skjer. Utslipp av kloakk og gråvann skjer også. Luftforurensningen er helsefarlig.
Vil statsråden vurdere å innføre nullutslippssoner i verdensarvfjordene?

Les hele debatten